Fiffirutor



Fabbe är med och bakar och smakar förstås!!!




När Veronica och jag var små bakade vi den här kakan titt som tätt. Då var det en riktig sötsugsfavorit, idag bakar jag den inte lika ofta men den smakar förstås fortfarande lika gott!!! 

Ingredienser:
3 ägg
4 1/2 dl socker
2 1/4 dl mjölk
6 3/4 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
1 1/2 msk kakao
225 gr smält smör

Glasyr:
Ca 1 1/2 paket florsocker (så mycket att smeten blir lagom fast)
6 msk smält smör
3 tsk vaniljsocker
6 msk starkt kaffe
3 msk kakao
kokosflingor


Gör så här: Vispa ägg och socker poröst tillsätt mjölken. Blanda mjölk, bakpulver, vaniljsocker, kakao och rör ner det i smeten. Blanda till sist i smält smör. Häll på en stor plåt och grädda i 225 grader (vanlig ugn) 200 grader (varmluftsugn) i ca 15-20 minuter. 

Blanda ihop glasyren och häll på kakan när den svalnat något. Strö till sist över kokosflingor. 

Kommentarer
Postat av: sandra

Kärt barn har många namn brukar det heta...Denna skapelse har jag hört många namn på! I min familj kallas dom Mockarutor, ex svärmor kallade dom kärleksmums och du kallar dom fiffirutor. Dom är ju super goda!!!

2009-04-27 @ 09:11:57
URL: http://sandrasstege.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen