Tacopaj och Rabarberpaj

Idag var jag och Fabian tillsammans med några andra mammor och barn bjudna till min urtrevliga kompis Ingela och hennes pojke Martin.  Där serverades vi den absolut godaste tacopaj jag någonsin smakat!! Så himla supergott!!! Vi fullständigt frossade så att magarna putade åt alla håll!
Tacopaj
Ingredienser:
Ca 500 gr nötfärs
1 påse tacokrydda
1 lök
150 gr smör
3 dl vetemjöl
2 msk vatten
200 gr Philadelphiaost
2 dl Paprika och Chili Creme fraiche
Ost
Gör så här: Stek färsen och löken, tillsätt kryddorna. Blanda smör, vetemjöl och vatten i en bunke, tryck ut i en pajform, ställ in formen i frysen en stund och förgrädda den sedan så att den blir sådär lite lagom brun. Ös över köttfärsröran i pajformen.  Rör ihop philadelphiaost och cremé fraiche, bre röran över köttfärsen, strö över ost. Grädda i ca 180 grader varmluft och 200 grader i vanlig ugn tills osten fått fin färg!
För att åtminstone försöka gå ner maten lite gick vi en tur och tittade på grannens fårfarm.  Ett par hundra otroligt söta och charmiga små lamm gjorde nog oss alla lite smått övertygade om att det här ändå måste vara vårt kall?! Att slå sig in i fårfarmarbaranschen alltså! Hehe, skulle just vara snyggt!!:)
Efter insikten att vi nog skulle starta fårodling, gick vi hem och åt en av Ingelas absoluta specialitéer! Rabarberpaj!! Mumsigare kan det antagligen inte bli!!!
Rabarberpaj
Ingredienser:
1 kg rabarber i småbitar
1 1/2 dl strösocker
Potatismjöl
150 gr smör
2 dl strösocker
1 tsk kanel
2 msk sirap
2 1/2 dl havregryn
Gör så här: Lägg rabarber i en pajform, pudra över potatismjöl och strö sedan på sockret.  Blanda smör, socker, kanel, sirap och havregryn och fördela det över rabarberröran. Grädda i 200 grader i varmluft, 225 grader i vanlig ugn i ca 30 minuter.

Kommentarer
Postat av: sandra

Jag var där och intygar att det var såååå himla mumsigt!!!!!Tack för en mysig dag!!!!

2009-04-09 @ 09:09:47
URL: http://sandrasstege.blogspot.com
Postat av: Sofia

Hej Karin!



Nu har även jag hittat till dig!!! Jättefin sida. Ha en jättebra påsk!

2009-04-09 @ 21:51:52
Postat av: Karin

Kul att du hittade hit tillslut!:) Hoppas jag kan fresta smaklökarna med någonting!!?

Ni ska också ha en superfin påsk....den där spenatpajen med timjan måste jag nog ändå få receptet på!

2009-04-10 @ 08:37:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen