Sega havrekakor




                                                                        Foto: Karin / bevemyrs blogg

Det var någon slags trevlighetsdag uppe vid Göta Kanal idag, blev faktiskt inte riktigt klok på vad det var egentligen!! Göta Kanaldagen kanske???=) I vilket fall som helst var jag ofrivilligt inkallad och stationerad i ett av marknadsstånden, dagen krävde lite matsäck och jag har länge gått och sneglat på Göteborgs bageriets recept på sega havrekakor. Sagt och gjort, jag bakade och smakade och blev helt såld!! Jättegott!!! =)

Stridsbåt 90 hade uppvisning under dagen, tror att tanken var att dom skulle åka fort och bromsa snabbt? Hmmm, vad gör man så för???=) Nåja...fort åkte dom men hur det var med själva bromsningen vet jag inte, det hela slutade med att båten for upp på kanalbanken och jag passade på att plåta lite!=)

Ingredienser:
3 dl vetemjöl
6 1/2 dl havregryn
145 gr smör eller margarin
1 1/4 dl strösocker
2 msk ljus sirap
2 tsk bakpulver
3 1/2 dl belgisk mörk choklad
1/2 dl vatten
(2 dl russin, hackade)
(1 1/2 dl hasselnötter, hackade)
Jag hoppade över russin och hasselnötter och tog en massa vit choklad istället, lyckat blev det!

Gör så här: Förvärm ugnen till 200 grader. Blanda mjöl, bakpulver, smör, socker, salt och havregryn så att konsestensen blir ungefär som brödsmulor.  tillsätt sirap, (ev russin) och vatten så att det blir som en deg. Blanda slutligen i chokladen och ev nötter. Rulla försiktigt degen till en rulle, ca 5-7 cm i diameter. Låt rullen vila i kylskåp i minst 30 minuter, skär den sedan i cm tjocka skivor och grädda på plåt i 10-15 minuter. När du sätter in plåten med kakorna i ugnen sänker du tempraturen till 175 grader.




Kommentarer
Postat av: Mia

Alltid i händelsernas centrum...

2009-08-22 @ 19:53:24
Postat av: Jerka

Blev kakorna bättre än originalet??



Det tror jag nog.........



Kram!!

2009-08-22 @ 20:00:30
Postat av: Jerka

Och du....

Är det inte olagligt med piratkopiering?

De är ju sjukt lika sin förlaga! =)

Kram!!

2009-08-23 @ 16:13:02
Postat av: sandra

Hejsan!!Hoppar att allt är bra med er!!! Är jätte sugen på mamma, barnträff!!!Är du ledig någon dag i veckan?? Vi ses ju som tur är på en 40års fest snart!!

Kram Sandra

2009-08-23 @ 20:09:26
URL: http://sandrasstege.blogspot.com
Postat av: Cattie

Hej! För min del blev det provbak av Göteborgs kex's variant med russin/tranbär enl. receptet på baksidan. Ersatte russinen med sultanrussin och halverade mängden. La även till nån ½ dl hackad vit choklad. Smaken blev bra, men tyvärr blev de mjuka isf härligt krispiga som orginalen!? Blev dina kakor hårda?

2009-08-24 @ 10:43:08
Postat av: Karin

Jaaa, kakorna blev faktiskt godare än orginalet!!=)Kram!!

2009-08-25 @ 13:52:33
Postat av: Karin

Jag är också supersugen på en playdate!! Näe tyvärr är jag ju en "working class hero" numera=), inga lediga dagar, fast jag kanske kan sluta tidigt någon dag förstås! Vi får fundera ut någongting bra!



40-års festen blir kul!! Ser fram mot den!!=)



Kram!!

2009-08-25 @ 14:00:05
Postat av: Karin

Njae, kakorna blev inte krispiga utan mera sega, fast frågan är om dom inte ska vara så med tanke på att dom kallas just "sega havrekakor"=). Hursomhelst väldigt, väldigt goda blev dom, en ny favorit. Jag struntade ju helt i russin och nötter, chokladgris som jag är proppade jag dom fulla med vit och mörk choklad istället=).

2009-08-25 @ 14:08:34
Postat av: Anonym

Puh Då blev ju kakorna som de skulle då? Såg att recepten på dina och mina kakor var i princip identiska, så...Grejjen var bara att orginal-tranbärs-kakorna inte var sega alls, så därför trodde jag inte att de hembakta heller skulle bli det...Jajaja...hursomhelst...Segt är gott. JAG gillade kakorna även om maken ratade dem -ett fortsatt himmla tjat om Pain au chocolate hemma. Jag säger: baka själv! Vi får se om han gör't......;-)))

2009-08-26 @ 09:32:07
Postat av: Karin

Haha!!! Ja, fick höra av Ante att dom inte var ett dugg goda, funderar på om orginal-seg-kakorna jag bakade var sega eller krispiga??! (Jerker vill du hjälpa till här??:) Tror faktiskt att dom precis som dina var mer krispiga i orginalversionen! Nåja, väldigt goda ivarjefall!!=)



Ska lobba lite för att Ante bakar pain au chocolate, superenkelt och otroligt goda, verkligen en passande födelsedagskaka!!=)

2009-08-26 @ 16:24:17
Postat av: Jerka

Njaaaaaaa, så himla krispiga tror jag inte att de var faktiskt, jag menar de gick ju isär när man bet i dem, men det knastrade inte!!



Mycket till hjälp va?? =)



Kram!!

2009-08-26 @ 16:30:56
Postat av: Karin

Haha!!! Blir full i skratt nu!! Har länge funderat på ett lämpligt ämne till en avhandling...kanske "Är knaster ett tecken på att Göteborgs kexs kakor är krispiga?" ...typ!!=)

2009-08-26 @ 18:22:49
Postat av: Jerka

Krispiga kakor knastrar!! Basta!! =)



Kram!

2009-08-26 @ 20:24:28
Postat av: Anonym

Hahahhah! Göteborgs kex har verkligen lyckats skapa en stor "snackis"! Jag + maken har även dividerat ämnet framochtillbaka -tänk att vissa saker känns så viktiga...;-)...Får nog handla hem hela sortiment och genomföra "knasper-test"...

2009-08-31 @ 11:49:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen