Hönökaka - mjuk & lite söt


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Lillungens mysiga gudpappa fyllde 18 och bjöd på hembakat bröd av alla de sorter. Hönökakan som var mjuk och lite söt föll alla på läppen! Den smakar inte riktigt som den köpta färdigbakade namnen, den med sitt ursprung från ön Hönö i Göteborgs skärgård. Hursomhelst, god är den här hembakade varianten och här kommer receptet.


Ingredienser:

50 50 g jäst
50 100 g smör
1 1 liter mjölk
1/2 1/2 dl sirap
1 3 tsk salt
3 tsk anis
3 tsk fänkål
8 5 dl rågsikt
18 ca 2 liter vetemjöl

Gör så här: Sätt ugnen på 275°. Smält fettet, häll i mjölken och värm till ca 37°. Rör ut den smulade jästen i degspadet. Blanda ner sirap, salt, anis, fänkål, rågsikt och det mesta av vetemjölet. Arbeta degen blank och smidig. Låt den jäsa i ca 20-30 minuter. Ta upp degen på mjölat bakbord, knåda och dela den i ca 8-10 bitar. Forma dessa till runda bullar, som får jäsa mellan bakduk i ca 25-30 minuter. Kavla ut bröden med kruskavel direkt på varma smorda plåtar, ca 27 cm i diameter, en på varje plåt. Nagga och grädda högt upp i ugnen i 3-4 minuter. Låt hönökakorna kallna på varandra mellan bakdukar. Då blir brödet mjukt. Hönökaka skärs upp i “tårtbitar”.


Kommentarer
Postat av: Yvonne

Hej! Jag har varit på Hönö för länge sen, och en liten ö utanför som heter Fotö, där de också hade en variant på dessa bröd. Det var en kompis till mig som hade sitt föräldrahem där, och mamman gräddade kakorna i en vedugn i källaren...mmmm...jag har kvar receptet, det är lite annorlunda än det här, men ska prova ditt också!

2009-12-28 @ 14:03:26
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Charlotte

Vilka otroligt vackra bilder du har på din blogg. Hur gör du?

2009-12-28 @ 21:19:16
Postat av: Anna

Jag älskar att äta bröd, det här måste jag prova!

2009-12-29 @ 16:34:00
Postat av: Anders

Detta bröd tycker jag är riktigt gott. När jag bakade det sä blev jag lite rädd för de såg ut som fotbollar i ugnen när de gräddades. Men som sagt det blev gott ändå. Det skulle även vara spännande att få receptet från Fotö för att prova det.

2009-12-29 @ 20:05:52
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Yvonne"

Hej! Vad gott och trevligt det låter med vedeldad ugn och hembakat bröd! Om du vill skulle jag väldigt gärna provbaka din variant på Hönöbröd!

2009-12-29 @ 21:27:00
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Charlotte"

Tusen tack, jag är bara en amatör som försöker så gott jag kan!!=)

2009-12-29 @ 21:30:13
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Anders"

Ja, visst är det en härlig smak på Hönökakorna. När jag bakar så blåser bröden också upp sig, det är nog så det ska vara;) men som sagt gott är det! Ja, jag är liksom du nyfiken på Fotöbröden!

2009-12-29 @ 21:34:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen