Kardemummakakor





Foto: Karin / bevemyrs blogg

I förtexten där jag hittade det här receptet står det något om kakor med nonstopkaraktär, det visade sig vara en väldigt bra beskrivning. Det är baske mig helt omöjligt att sluta äta dom när man väl börjat!!! Goda som sjutton! Massor med julsmak!

Ingredienser:

1 msk kardemumma (hel)
200 g smör
1 1/2 dl strösocker
1/2 dl ljus sirap
5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat

Gör så här: Stöt kardemumman grovt i mortel. Rör smör, socker och sirap poröst, gärna i matberedare. Tillsätt kardemumma och mjöl, blandat med bikarbonat. Dela degen i två bitar och forma till två rullar, ca 4 cm i diameter. Linda in dem i plastfolie och lägg i kylskåpet minst 1 timme. Sätt ugnen på 175°. Skär rullarna i tunna skivor som läggs på bakpappersklädda plåtar. Grädda mitt i ugnen 7–8 min, lossa från plåten och låt kallna på galler.


Kommentarer
Postat av: Nathalie

Ser gott ut, helt klart något för mig som gillar att knapra på en liten kaka till kaffet.

2009-12-09 @ 10:14:42
Postat av: Pär

...känns som ett välkommet alternativ till alla pepparkakor som finns så här års.

2009-12-09 @ 10:35:45
Postat av: Veronica

Smaskigt! Nya koppar igen? Fina! Kram!

2009-12-09 @ 13:20:54
Postat av: Anette

Hej!

Här ska du få ett recept på grekiska mandelkakor (Kourabiedes). Ett måste till julen i grekland, hur goda som helst.



Ingredienser.

10 dl vetemjöl, 500 g smör, 300 g mald mandel

200 g florsocker, 2 äggulor

1 tsk bakpulver, 1 tsk vaniljsocker

1 tsk rosenvatten blandat med 2 dl vatten.

1 dl konjak eller apelsinjuice

5 dl florsocker att rulla kakorna i.



Kör florsockret och smöret i en mixer tills det får en luftig konsistens. Vispa ner äggulorna, mandeln och konjak under fortsatt vispning. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver och arbeta in i degen lite i taget så att den blir fast men ändå mjuk.

Forma degen till rund aller avlånga kakor.

Lägg dem på bakplåtspapper på en plåt och grädda i 175 grader, 15-20 minuter. Låt svalna. Stänk lite rosenvatten över dem innan de rullas i florsockret.



Det blir ca 40 kakor.

kakorna håller länge om de förvaras i en burk med tättslutande lock.



Mvh Anette

2009-12-09 @ 17:39:27
Postat av: Perfekta Prinsessan Pernilla

här är nog allt med kardemumma nonstop-kakor, och nästan alla småkakor är ju såna på gott och ont ;) och så måste jag ju tillägga att du har en väldigt fin blogg med jättefina bilder, här kommer jag att kika in fler gånger!

2009-12-09 @ 18:11:02
URL: http://chibichibimoon.blogg.se/
Postat av: Johanna

Åhhh, vilken fin och inspirerande blogg du har!

2009-12-09 @ 18:11:41
Postat av: Lollo

Är ny läsare på din blogg, den är verkligen jättefin!!

2009-12-09 @ 22:32:16
Postat av: Birgitta

Hej igen!

Jag måste bara fråga om du har något program du gör dina fina bilder i? Har själv en blogg men får inte till det där med bilder. Snälla hoppas du vill svara mig. Helst till min mejl. Tack på förhand.



Kram Birgitta

2009-12-09 @ 23:52:21
Postat av: Chokladfreaks

Vilken underbar blogg, så fina bilder och så mycket inspiration. Här ska jag titta in oftare =)

2009-12-10 @ 00:10:48
URL: http://chokladfreaks.blogg.se/
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Veronica"

Ja, visst är det fina koppar, gamla som gatan, ärvda efter mormor! Kram

2009-12-10 @ 08:12:56
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Anette"

Ditt recept på Grekiska mandelkakor låter verkligen jättegott, måste testas! Tack för tipset!:) /Karin

2009-12-10 @ 08:15:07
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Birgitta"

Tack för berömmet och förlåt att jag är lite "segsvarad":) Lite kort om själva "gången" när det gäller mina bilder. Först fotar jag det jag anser vara värt att blogga med min kamera en Nikon D60, sen lägger jag över "råbilderna" i datorn (en Mac av lite nyare slag), öppnar bilderna i ett fotoredigeringsprogram "Photoshop Elements 2.0", "klipper" ut det jag vill ha med av bilden och lägger dit text. Klart! Allt är egentligen väldigt enkelt och inget du ska vara rädd för att prova.

Kram!!

2009-12-10 @ 08:28:53
Postat av: Cattie

Love kardemumma -upp på to-do-listan!

2009-12-10 @ 10:25:48
Postat av: SugarCrush

Åh gud vad goda dom ser ut!

Jag måste pröva att baka dom, NU!!!

Tack så mycket för receptet, jag ska fanimej börja följa din blogg. Puss!

2009-12-10 @ 11:25:18
URL: http://sugarcrush.webblogg.se/
Postat av: Birgitta

Tusen tack för tipset. Ska prova och hoppas att jag lyckas. Annars får jag ta hjälp av min äldsta dotter. Ha det gott.



Kram/ Birgitta

2009-12-10 @ 12:24:08
Postat av: Lisa

åh, kardemumma som är så gott! Himla fin blogg tycker jag

2009-12-11 @ 10:29:54
URL: http://lisadahlstroem.blogg.se/
Postat av: Maja

Smarrigt:P

2009-12-11 @ 10:40:50
URL: http://mcaria.blogg.se/
Postat av: Maria Sundlöf

oj oj oj oj oj, nu har jag letat runt i din blogg lääääääänge men lyckas inte hitta arlas gömda julklapp….. kan du ge mig en liten ledtråd?!?
EN massa smaskigt har jag hittat här i alla fall i din fina blogg!!
'Kram Maria S

2013-12-12 @ 20:27:57
Postat av: Maria Sundlöf

oj oj oj oj oj, nu har jag letat runt i din blogg lääääääänge men lyckas inte hitta arlas gömda julklapp….. kan du ge mig en liten ledtråd?!?
EN massa smaskigt har jag hittat här i alla fall i din fina blogg!!
'Kram Maria S

2013-12-13 @ 15:35:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen