Lingonfudge



Foto: Karin / bevemyrs blogg

Som jag redan avslöjat är jag helt såld när det gäller lingon i bakverk (den här pajen t.ex. (kika här)....är fullständigt delicious!!!) och godis! Lingonfudgen jag bloggar nu är enligt mina smaklökar helt outstanding i sin klass! Excuisite!!!;)  


Ingredienser:

2 dl mjölk
½ dl vispgrädde
3½ dl strösocker
½ dl kakao
25 g Norrmejerier Smör
½ msk vaniljsocker
½ dl tinade frysta lingon

Gör så här: Blanda mjölk, grädde, socker och kakao i en tjockbottnad kastrull. Koka i ca 30 minuter till 125 grader eller gör kulprovet. Ta kastrullen åt sidan och rör ner smör och vaniljsocker. Rör i någon minut så att inte smöret skär sig, blanda ner lingonen, häll upp i en bakplåtspappersklädd liten form. Strö på lingon. Låt svalna och skär i lagom stora bitar.



Kommentarer
Postat av: Linda

Dom ser jättegoda ut!

2009-12-19 @ 14:11:27
Postat av: Siri

Hej!

Jag blev rekomenderad den här bloggen av min dotter. Här verkar finnas mycket gott. Jag plockade lite lingon i höstas som kan komma väl till pass nu.

2009-12-19 @ 16:56:24
Postat av: Chatarina

Nu har jag provat att göra dessa och det blev gott!! Det blev några extra kulprov och "skedar fyllda med varm sås i kallt vattenglas" under resans gång. Chokladsåsen (eller vad man ska kalla den bubblande smeten)är smarrig värre. Jag tror jag får göra en ny sats till jul, för de godbitar jag gjort nu lär vara slut innan solen går upp för sin kortaste himlavandring för året

2009-12-19 @ 18:32:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen