Lingonkola "The Julekola"



Foto: Karin / bevemyrs blogg

Det är väldigt troligt att det här är julens absolut godaste hemkokta kola!;)

Jag är nog inte den som frossar i sötsaker så här i juletid, äter ganska måttligt och med en sötsliskig skeptikers kräsna näsa. Det som stoppas i munnen ska vara riktigt gott!! Jag är en riktig sucker för lingon och när mamma tipsade om det här receptet insåg jag att det kunde vara "The julekola". Kokade en sats och sen några till i ren eufori, jisses såååå himla god!!! Syrlig, söt och seg.


Ingredienser:

2 dl (100g) frysta lingon
1 1/2 dl vispgrädde
2 1/2 dl strösocker
1 msk ljus sirap

Gör så här: Klä en form med bakplåtspapper, ca 20x20 cm. Mixa de tinade lingonen och blanda med grädde, socker och sirap i en kastrull. Koka upp och sjud sedan till kolan fått en tempratur på 120 grader, konrollera med en termometer eller gör kulprovet i ett glas vatten (om du kan rulla kolan till en liten kula är den klar). Häll upp kolan i formen och låt stelna, klipp i lagom bitar och slå sedan in den i cellofan eller smörpapper.

Kommentarer
Postat av: Birgitta

Hej Karin!

Du är helt otrolig med dina recept och dom enormt vackra bilderna. Din blogg skulle ligga som nummer ett i en bloggtävling!!!!! Lingonkolan ska jag absolut göra. Ha det så gott!!!



Varma kramar/ Birgitta

2009-12-14 @ 12:26:25
Postat av: Sanna

Mums vad gott!!!

2009-12-14 @ 14:13:45
Postat av: Hanna

Ser helt underbart gott ut!

2009-12-14 @ 15:57:28
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Birgitta"

Tack för allt det fina om min blogg!! Glad blir jag!:)



Jaa, gör det, testa lingonkolan, den är sååå god! Kram!!

2009-12-14 @ 20:34:51
Postat av: hallonett

hej vad fina de ser ut, kan man byta ut lingonet mot något annat ex hallon?

2009-12-14 @ 20:41:03
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"hallonett"

Vet faktiskt inte, har inte provat men är sugen på att testa med t.ex. björnbär, det gäller nog bara att se till att det inte är för mycket vätska, lingonen är ju lite "torrare" i sig om man jämför med t.ex. hallon eller björnbär.

2009-12-14 @ 20:55:46
Postat av: Hallonett

jaha okey jag kanske ska testa och se om jag lyckas med hallon då :)tack för att du svara..

2009-12-14 @ 20:58:35
Postat av: Birgitta

Hej igen Karin!

Jag har så svårt att komma på hur jag ska göra med bilderna. Får dit bilden i programmet, men sen är det kört. Snälla kan kortfattat skriva och säga vad jag ska trycka på för att "klippa" ut bilden och hur man får dit text och skuggorna runt om. Du tycker nog jag är trögfattad. Hoppas du vill svara och hjälpa mig. Tack på förhand.



Kramar/ Birgitta

2009-12-15 @ 18:11:53
Postat av: Tessan

Åhhh, så gott det ser ut!

2009-12-15 @ 19:59:06
Postat av: Annica

Gjorde denna kola igår, jättegod. Mina kolor fick dock inte samma fina röda färg som dina.



Måste bara säga att du har en fantastiskt fin blogg, vilka fina bilder du tar!

2009-12-17 @ 11:42:24
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Birgitta"

Hej! Njae, tycker förstås inte att du är "trögfattad":), det är nog snarare så att det är svårt att både förklara och förstå när man försöker så här på "håll". På min Mac, trycker man på "kringla" och bokstaven "c" för att klippa ut det man markerat. Skuggorna fixar man under "Lagerstilar". Lycka till nu! Kram!!

2009-12-18 @ 23:19:48
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Annika"

Vad kul att du provlagat och att du tyckte om kolan, den är ju fantastiskt god!



Tack för berömmet!!=)

2009-12-18 @ 23:21:35
Postat av: Carina

Vilken tur att jag hittade denna fina blogg,annars hade det inte varit någon nytta med att vara hemma och vara förkyld!

2010-12-14 @ 05:29:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen