Lussekatter med smak av saffran och en skvätt vanilj




Foto: Karin / bevemyrs blogg

Lussekatter är gott, men då ska dom vara mjuka och saftiga, smaka mycket saffran och gärna en skvätt vanilj. Jag har provat mig fram och fastnat för Arlas recept, bytt ut Kesella kvarg till Kesella med vaniljsmak. Gott!!! Använde Finax proffsbakarmjöl, Monitoba Cream (kika här) och blev själv lite imponerad av hur "fluffiga" bullarna blev:), nåja, dagen har som traditionen bär firats... lillungen lussade, mumsade saffransbröd och sjöng "Blinka lilla stjärna där"=)

Mysig lucia nu alla bloggläsare!!!


Ingredienser:

50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g Arla Kesella kvarg lätt eller Kesella vanilj
2 påsar saffran, 1 g
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl

russin

Gör så här: Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37 grader. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt  kvarg , saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev. mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min. Sätt ugnen på 225 grader.Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och baka ut den till ca 35 kusar eller fantasifigurer. Lägg dem på smorda plåtar. Garnera med russin. Låt jäsa övertäckta i ca 30 min.  Pensla med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen 5-8 min. Stora figurer gräddas i 200 grader i 10-15 min.


Kommentarer
Postat av: Birgitta

Vilken söt liten "lussegubbe" Nu måste jag baka lite lussekatter. Har inte gjort det än.

Ha en fortsatt trevlig Luciadag.



Kramar/Birgitta

2009-12-13 @ 17:18:38
Postat av: Sofie

Jag brukar också baka Arlas lussisar, tack för tipset med vanlijkesellan, det låter gott! Fina bilder!

2009-12-13 @ 17:19:58
Postat av: Marie

Myyyyysigt!!!

2009-12-13 @ 18:20:31
Postat av: Eva

Det var en gullig stjärngosse. ser fram emot ett besök med lussebullar.

2009-12-13 @ 18:52:52
Postat av: Johanna

Vilken gullig liten stjärngosse!

2009-12-13 @ 20:44:54
Postat av: Anonym

Vad fin liten stjärngosse! Gosegubben, gott ser det ut också:-)

2009-12-13 @ 20:59:05
Postat av: Linda

Ser gott och mysigt ut!:)

2009-12-13 @ 22:10:05
Postat av: Lisa ♥

Men, vilken underbar blogg! Jag är helt hänförd! Du lyckas skapa den där känslan som jag eftersträvar men inte alltid lyckas uppnå i livet. Älskar att laga god mat och baka, så jag lär titta in igen. Måste fråga, är det dina egna bilder? Det ser så mysigt ut med olika kaffekoppar och porslin. Själv har jag inte så många serviser..hihi. Tack för titten :)

2009-12-13 @ 22:50:52
URL: http://heartoflisa.blogg.se/
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Lisa"

Oj, det var mycket beröm! Tack! Hoppas att du kommer trivas här på bloggen:)



Bilderna är mina, fotar så gott jag kan!=)

2009-12-14 @ 08:14:53
Postat av: Anna-Eva

Vilka underbara bilder. Den där stjärngossen var den sötaste jag sett på länge :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen