Blåbärspaj

Foto: Karin / bevemyrs blogg

När vi senast var ute på sjön och gick i land på Håskö upptäckte vi massor av mogna blåbär. Mums!!

När min mysiga brorson Anton och hans tjej kom på besök passade Fabian och jag på att baka en blåbärspaj att bjuda på. En såndär segsöt paj som smälter i munnen. Jäääätegod är den!!! En farlig utmanare till smulpajen som nog annars är de flestas favorit!=)

Ingredienser:
120 g smör
1 ägg
2 1/4 dl socker
2 1/4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
blåbär efter tillgång och smak

Gör så här: Smält smör och låt det svalna något. Vispa ägg och socker pösigt, blanda i vetemjöl, bakpulver och smör. Häll i smeten i en pajform. Strö över bären och grädda nederst i ugnen i ca en timme, 175 grader. Den sista studnen brukar man behöva täcka pajen med bakplåtspapper så att den inte bränns. Gott att servera med glass, grädde eller vaniljsås.


 

.

Härliga blåbär och en av skogens hungriga invånare.

Fabian letar blåbär i storskogen på Håskö.

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Johan

Ser smarrigt ut!



Jag har ett par andra blåbärspaj-varianter som jag brukar göra. Ska se om det inte går att hitta lite blåbär när vi är på landet...

2009-07-10 @ 10:12:04
Postat av: Karin

Den ÄR smarrig!!!



Maila gärna blåbärpajtipen, är alltid sugen på att testa lite nytt!!!=)

2009-07-10 @ 19:42:22
Postat av: Linnea

Skalmanplåster men Karin då! Är dom inte till för min kusin?

2009-07-22 @ 19:35:43
URL: http://bevermyrskan.blogg.se/
Postat av: Karin

Haha!!1 Jo, det var väl tanken! Men vad gör man när man klämt ihjäl sig på fiskeväskan och inget annat finns till hands??=)

2009-07-23 @ 15:11:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen