Havrekakor




                                                                        Foto: Karin / bevemyrs blogg

Återigen en kaka som jag ätit sedan barnsben och som kommer ur min mammas receptsamling. Påminner mycket om sirapskakor i formen och i att dom är lite sega men har en bas av havregryn istället för mjöl. Supersmidig att göra och är perfekt som fikatilltugg om man vill ha en enkel kaka och inte är på det sötsliskiga humöret=).

Ingredienser:

ca 1 1/2 dl vetemjöl
ca 1 1/2 dl socker
ca 3 dl havregryn
ca 150 gr smör (lite mjukt)
1 tsk bakpulver

Orginalreceptet är så här egentligen:

1 kkp vetemjöl
1 kkp socker
2 kkp havregryn
1 1/2 hg smör
1 tsk bakpulver

Det brukar bli bra om man tar måtten som i det första receptet, där har jag själv försökt omvandla till dl istället för kaffekoppar.

Gör så här: Blanda alla ingredienser och rulla till fingertjocka rullar, grädda rullarna två och två på en plåt i ca 20 minuter, 160 grader. Skär i bitar när du precis har tagit ut plåten ur ugnen.

Kommentarer
Postat av: Lina

Hej Karin. Mamma har pratat så mycket om din blogg nu så jag blev ju tvungen att gå in och titta jag också. Kul att läsa lite om dina sommaräventyr. Har ni båt!??? Det visste jag inte. Tror jag ska prova att baka de här havrekakorna... Vad betyder kkp?

Kram från Lina.

2009-07-11 @ 18:57:36
Postat av: Karin

Kul att du hittade hit också!! Jodå, båt finns, underbart!!



Ja, havrekakorna är goda, testa, som sagt väldigt enkla att göra!



Kram Karin



Kkp=kaffekopp=)

2009-07-12 @ 09:55:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen