Solrosbröd






Foto: Karin / bevemyrs blogg

Jerker min sidekick när det gäller groddar och frön gav mig ett recept han tyckte jag skulle testa. Lillungen och jag bakade, skvätte solroskärnor i hela köket, gräddade, bjöd alla som ville och smakade. Smöret rann och gommen njöt, lite grovt och riktigt riktigt gott!!!

Ingredienser:

50 g jäst
5 dl vatten
1/2 dl olja
1 tsk salt
2 msk ljus sirap
2 dl solrosfrön
3 dl rågsikt
2 dl grahamsmjöl
2 dl dinkel
1 dl Saltå 4-Kornskross (eller 1 dl av tex dinkel till)
ca 5 dl vetemjöl

Pensling:

mjölk, solrosfrön

Ugn: 250°

 

 

Gör så här: Smula jästen i en skål. Värm vatten och olja till 37°. Häll lite över jästen och rör tills den lösts upp.Tillsätt resten av vattnet, salt, sirap, solrosfrön, rågsikt, graham, dinkel, kross och det mesta av vetemjölet. Arbeta degen väl. Låt jäsa övertäckt i 30 minuter. Ta upp på mjölat bakbord och dela i två bitar. Rulla ut längder och skär varje i 13 bitar. Rulla bullar och lägg på en plåt med bakpapper. Låt jäsa övertäckta i 30 minuter. Pensla med mjölk och strö på solrosfrön. Grädda i ca 10 minuter.

 

 

 

 

 



Kommentarer
Postat av: Emmas Kök

De ser riktigt mumsiga ut! Perfekt till frukosten :)

2009-11-15 @ 10:11:31
URL: http://emmaskök.se
Postat av: Pia

Vad gott! Jag som älskar solroskärnor på/i bröd, extra bra att det är lite nyttigt också. /Pia

2009-11-15 @ 16:36:21
Postat av: Lotta N

Det ser gott ut! Och fin inredning i köket...

2009-11-15 @ 18:20:54
Postat av: Sussie

Ett nytt brödrecept är alltid välkommet!=) Mysig tekopp!

2009-11-16 @ 17:25:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen