Kåldolmar- en modern klassiker



Foto: Karin / bevemyrs blogg

Som barn avskydde jag kåldolmar, hade nog helst velat peta ut innehållet i rullen och struntat i det illaluktande skalet. Numera kan jag verkligen gå och längta efter just den där speciella kålsmaken, så himla gott!

Här kommer receptet på jättegoda och lite moderniserade kåldolmar med smak av rivet äpple och jasminris i stället för det mer traditonella långkorniga riset. Heja heja husmanskost!=)

Ingredienser:

1 vitkålshuvud
500 g nötfärs
1 riven lök
2 dl jasminris
1 rivet äpple
3 dl matlagningsgrädde
2 tsk salt
2 tsk potatismjöl
1 tsk socker
2 kryddmått peppar
1 tsk grillkrydda
sirap
smör

Gör så här: Koka upp ganska mycket vatten och salta, en tesked per liter. Skär runt kålhuvudets rot så att bladen går att få loss. Koka kålhuvudet med roten uppåt. Lossa och ta ur bladen efter hand som de mjuknar. Lägg bladen att rinna av och skär bort den grova "bladnerven" – det blir lättare att rulla bladen då. Blanda riven lök, rivet äpple, kokt ris med köttfärs, grädde, salt, potatismjöl, socker, grillkrydda och peppar. Lägg upp lagom mycket av den ganska lösa färsen på ett kålblad, vik in sidorna och rulla ihop till ett paket. Upprepa med nästa blad och fortsätt tills du har fått ihop önskat antal. Lägg kåldolmarna i pannan, ringla sirap över och stek i smör.



Kommentarer
Postat av: Stefan

Ja, är det inte konstigt vad man blir "degenererad" med åldern. Gick själv och längtade efter kåldolmar häromveckan när jag råkade ha lammfärs hemma. Riktigt längtade! Nu blev det inte det, men någon gång skall jag göra på lammfärs och i övrigt lite inspiration från ditt förslag.



P.S.

Jag är en ny läsare av din blogg efter tips från Kinna (tror jag det var).

2009-11-12 @ 09:42:42
Postat av: Annette

Det är under alla omständigheter de absolut snyggaste kåldomar jag sett! Vilka fina foton!

2009-11-12 @ 10:10:51
URL: http://fransktkok.typepad.com
Postat av: Malla

Kåldolmar hade jag nästan glömt bort att det fanns. det var jättelänge sedan jag åt. vardet inte bökigt att göra dom? verkar lite besvärligt att koka kålen så där, men det är klart - lite utmaning ska man ju ha. Ska prova i helgen.

/M

2009-11-12 @ 17:58:58
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

Vad trevligt med en nya läsare här på bloggen, hoppas att du ska trivas! Lammfärs? Där är jag novis, får nog lov att provlaga någonting gott!



Varmt välkommen!!!

2009-11-13 @ 18:04:40
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

Tack för fotoberömmet! Jag suger åt mig och myser!=)

2009-11-13 @ 18:06:13
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

Njae, lite bökigt men egentligen inte särskilt besvärligt, kålen sköter sig ju själv där i kastrullen;). Jaa, provlaga, det är gott!!!

2009-11-13 @ 18:09:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen