Tacokrydda




Foto: Karin / bevemyrs blogg


Är det någon som är nyfiken på smakhemligheten bakom påsarna med tacokryddmix?

Själv kändes det lite som att hitta Santa Marias hemliga trollformel när jag surfade runt och stötte på kryddkombinationen till fredagkvällarnas matnödlösningar:) Smakar mycket "tacos" och själv föredrar jag den före den färdiga "köpevarianten".

Så kort och gott..

It´s not the real taco-stuff, but it sure is more than good enough!;)

Ingredienser:

3 tsk spiskummin
2 tsk paprikapulver
2 tsk salt
2 tärningar grönsaksbuljong
1 tsk koriander
1 tsk kajennpeppar
1 tsk råsocker

Gör så här: Blanda allt i en mortel (eller skål) och rör om väl. Använd sedan kryddan efter tycke och smak!



Kommentarer
Postat av: Stefan

Tusen, miljoner gånger tack! Jag har länge sökt detta. Har alltid fått för mig att det blir astronomiska kilopriser för det som mest består av salt. I din är det mindre salt än jag väntade mig. Jag gör min egen tomatsalsa själv. Det är ju enklare att klura ut. Jag kokar den och sparar i mindre portioner i frysen. Salsan består ju till 90 % av tomatkross. Fattar inte varför inte fler gör själv. Passar dessutom perfekt som dip och bas för tomatsås till pasta.



Ofta kan man hitta substitut eller home made instructions till liknande på www.allrecipes.com

2009-11-17 @ 09:34:32
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

Vad glad jag blir att du uppskattar inlägget. Jag resonerade själv lite som du innan jag började göra min egen tacokryddmix(onödigt att betala hutlöst för som den kändes en snygg förpackning). Hoppas nu bara att den faller dig i smaken;)



Blir nyfiken på "receptet" på din tomatsalsa?



Tack för "allrecipes-tipset"!!:)

2009-11-17 @ 14:17:27
Postat av: Fröken Dill

Jag brukar också göra egen tacokryddmix. Om man använder rätt buljongpulver slipper man också de smakförstärkare (glutamat) som brukar ingå i de flesta färdiga mixer!

Hälsar fröken Dill

2009-11-17 @ 17:07:00
URL: http://www.frkdill.blogspot.com
Postat av: Louise

Läste ditt taco-tips och blev så nyfiken på resultatet att jag hastade iväg till affären och köpte kryddorna, blandade och lagade tacos redan nu i kväll. Helt klart mycket tacosmak och jättegott! Tack!

2009-11-17 @ 19:47:09
Postat av: Fredrik

misstänkte att det skulle vara spiskummin i... Jag har försökt blanda ihop taccokrydda på känn, men inte lyckats så där superbra direkt



taccohej ;-)

2009-11-17 @ 19:52:52
Postat av: Helena Ljunggren

Att göra egen tacokrydda är det bästa :)

2009-11-17 @ 20:28:33
URL: http:// www.helenaljunggren.com
Postat av: Stefan

Uppriktigt sagt så improviserar jag mina recept med inspiration från www.allrecipes.com gång för gång eftersom det är en amerikansk sajt med verkligen massor av tips på hur man gör sin egen grej av det man hittar i butikerna. Skall kolla om jag har ngt lagrat recept. Dock, för det mesta så kokar jag den. Inbillar mig att min salsa blir mer hållbar, lättare att frysa. Vad tror du?

2009-11-17 @ 21:54:29
Postat av: Kinna

Fina bilder och kul att se. Jag roade mig med att göra egna kryddblandningar med tacokryddor för några år sen. Kanske dags att kolla vad det var. =)

2009-11-18 @ 08:19:36
URL: http://kinnasblogg.blogspot.com
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Fröken Dill"

Du har verkligen en poäng där, skönt att slippa "skumma" tillsatser som tex "klumpförebyggande medel" också, fast det gäller ju precis som du säger att välja rätt buljong:)

2009-11-18 @ 16:38:24
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Stefan"

Blir riktigt nyfiken på att testa att koka egen salsa, hittade ett recept i DN http://www.dn.se/mat-dryck/recept/hemgjord-tacosas-1.419101 kanske kan vara något? Frysa tror jag är det absolut bästa att göra.



Hittar du något recept i din gömmor så provar jag gärna!!:)

2009-11-18 @ 16:49:25
Postat av: Anders

Äntligen någon som har ett bra recept på tacokrydda så att jag lipper att få i mig sådant som jag inte vill när jag ska äta taco. Jag gillar dina bilder och du vet hur man skall fota för att det skall se bra ut så att alla vill göra det.

2009-11-18 @ 18:44:08
Postat av: Kalasgott

Åh, kul att göra egen tacokrydda! Det måste jag testa!!

2009-11-18 @ 22:24:14
URL: http://kalasgott.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen