Vit chokladpannacotta med glöggmarinerade björnbär





Foto: Karin / bevemyrs blogg

Fredag och allt, nu ska jag servera er någonting riktigt riktigt gott!=) Ett nära nog perfekt pannacottarecept, underbart att servera med glöggmarinerade björnbär!

Ingredienser:

5 dl grädde (du kan ta hälften matlagningsgrädde eller mjölk också för den delen)
2 tsk vanlijsocker eller 1 vanlijstång
0,5 dl socker
100 gram vit choklad
3 gelatinblad
4 dl björnbär
några matskedar Glögg, gärna vaniljglögg

Gör så här: Förbered ca 5 små formar eller glas som du ska servera pannacottan i (ca 1 dl var). Ställ upp på en bricka som går in i kylen. Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Hacka chokladen grovt med en kniv. Häll grädden i en kastrull. Häll i vaniljsockret eller dela vaniljstången på längden, skrapa ur fröna och tillsätt både frön och stång till grädden. Värm grädden. Tillsätt socker och choklad. Rör tills choklad och socker smält. Grädden ska ej koka upp endast sjuda på låg värme. Ta av grädden från värmen, ta upp vaniljstången, krama ur gelatinbladen och tillsätt dem. Rör tills de löst sig. Häll upp pannacottan i formarna eller glasen. Låt pannacottan stelna i kylen i 3-5 timmar. Blande björnbären med några matskedar glögg och låt dom marinera i några timmar.

Kommentarer
Postat av: Sussie

Så gott det ser ut! Det där måste jag prova!

2009-11-27 @ 16:36:54
Postat av: Julia

Glöggmarinerade björnbär! Det låter smarrigt. Jag tror nog i alla fall jag kommer på besök hem till er i stället för att försöka mig på att göra egen panacotta (om du har nått kvar?). Låter lite småkrångligt att göra själv. (jag kan bjuda dig på egenbakade pepparkakor istället)

2009-11-27 @ 18:40:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen