Indisk gryta




Foto: Karin / bevemyrs blogg

Det här är sanslöst gott!!! Efter Vickans besök här på bloggen gjorde jag en ny djupdykning i matplatsen.com och hittade den här grytan, gjorde några små justeringar efter mina egna smaklökar och voila, utsökt gott!!!. Mängder av smaker i en perfekt kombination. Bättre än så här blir det knappt!!=) Bli inte avskräckta av alla ingredienser nu, grytan är värd varenda liten möda man kan tänkas behöva lägga ner. Testa för vettja!!!=)

Ingredienser:
1 kg kycklingfiléer
2 stora gula lökar
3 vitlöksklyftor
2 dl mald mandel
1 dl riven färsk ingefära
1 kycklingbuljongtärning
1 dl matolja
1 tsk mald kanel
2 tsk gurkmeja
2 tsk mald spiskummin
2 tsk mald kardemumma
1 tsk cayennepeppar
3 dl matlagningsyoghurt
1 dl grädde
2 dl kokosmjölk (ev mer att späda med)
1 citron (ca 3 msk citronsaft)
3 msk socker
salt

Gör så här: Skär kycklingen i lagom stora bitar och stek dem i lite matfett, strö över de torra kryddorna och fräs allt en liten stund. Skär löken i småbita, tillsätt den samt riven ingefära och pressad vitlök. Mal mandeln och rör ner den i grytan. Tillsätt grädde, yoghurt och kokosmjölk. Smula ner buljongtärningen, häll i citronsaft och socker. Låt allt sjuda i minst 1 timma!! Smaka av med salt efter tycke och smak.

 


Kommentarer
Postat av: mimmi

Alla dina rätter o efterrätter får du till så snyggt med alla färger, Du är superduktig Karin! nu är det bara jag som ska bli duktig o testa de olika smarrigheterna,Kram

2009-10-06 @ 10:12:31
Postat av: Karin

Nu pöser jag över av allt beröm!=) Tack!!



Ja, gör det! Testa!!! Massor av gott finns det!!:) Kram!!

2009-10-07 @ 06:45:24
Postat av: Maja

Jag älskar indisk mat. Jag är vegetarian men kycklingen kan man ju byta ut mot quorn. Ska testa receptet.

2010-03-15 @ 14:43:10
URL: http://sv.procurvesplus.com/
Postat av: Sari

gud så gott det ser ut.Måste testas

2010-03-16 @ 18:46:57
URL: http://tuulikki.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen