Slamsor med ris





Foto: Karin / bevemyrs blogg

Vet inte vem av mina bröder som för en sådär 25 år sedan döpte den här rätten till "slamsor med ris"? Låter kanske inte så flott, men GOTT GOTT GOTT!!!  I sin enkelhet periodvis en riktig stamgäst på fredagar och en av mina absoluta favoriträtter!!! Den lagas säkert i de flestas hem, fast antagligen under andra namn då;). Här kommer en variant av "biff stroganoff" och en  "reminder" om den glömts bort av någon.

Ingredienser:
Lövbiff
5 dl grädde (går bra med en lättare variant)
1 purjolök
2 paprikor
2-3 msk tomatpuré
(1 lime)
Grillkrydda
Salt
Peppar
Socker

Gör så här:
Strimla köttet fräs det tillsammans med smör, grillkrydda och lite peppar.  Skär purjolöken i smala skivor och stek den mjuk tillsammans med köttet. Häll i grädden och några matskedar tomatpure. Låt puttra lite. Strimla paprikorna och lägg dem i grytan, koka lite försiktigt tills paprikorna är lagom mjuka. Krama ev. i saften från limen. Smaka av med salt och socker.




Kommentarer
Postat av: Karin W

Hallå där!

Vad mycket smaskigt du har hos dig och vilka härliga bilder1 Jag och dottern har diskuterat din kamera och hon tror att du har en systemkamera, är det så? Jag kommer tillbaka och testar dina recept framöver!

Hej svejs

2009-10-28 @ 21:03:14
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: Kalasgott

Mmmm vad gott det här ser ut! Är väldigt förtjust i lövbiff med pommes frites och kryddsmör!

2009-10-28 @ 22:24:47
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: Karin

Jo, jag har fått en hel del frågor om min kamera och fotona jag tar, kanske dags att jag gör ett litet blogginlägg i frågan?:) Men för att svara lite kort så är de allra allra flesta korten här på bloggen tagna med en liten oansenlig (väldigt osystemig) kamera, en Nikon Coolpix...ni vet en sådan kamera som ryms i byxfickan.=) Jag har även köpt en lite finare systemkamera men den har jag inte riktigt lärt mig att hantera ännu.



Hoppas att ni hittar något recept ni tycker om! /Karin

2009-10-30 @ 08:20:24
Postat av: Karin

Ja, pomme, lövbiff och kryddsmör kan ju vara riktigt svårt att motstå!!;=

2009-10-30 @ 08:22:26
Postat av: Anna Sjöberg

Vilken underbar blogg du har! Hur har jag kunnat missa den? Jag kommer åtminstone definitivt att återvända :)

2009-11-05 @ 18:07:48
URL: http://dewdropia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen