Ryska tebollar



Foto: Karin / bevemyrs blogg

Den här ryska tebollen är trots sitt lite småfula och anspråkslösa yttre en riktig goding och favorit på fikabordet!:)

I nästa blogginlägg ska jag servera er godaste receptet på vanlig enkel sockerkaka!
_____________________________________________________________________________________

Ingredienser ca 48 tebollar:

250 g smör eller margarin
1  1/2 dl florsocker
2 tsk vanillinsocker
2 dl finhackade hasselnötskärnor (eller mandel)
1 krm salt
5-6 dl vetemjöl

Florsocker till garnering

Gör så här: Vispa smör, florsocker och vanillinsocker vitt och pösigt. Rör i de hackade nötterna, salt och mjölet. Låt degen vila i kylskåpet i ca 30 minuter. Rulla till små bollar och lägg dem på en bakplåtsklädd plåt. Grädda i 200 grader i ca 12 minuter. De ska bli genomgräddade men inte bruna. När du tagit ut kakorna ur ugnen rullar du dem direkt i florsocker. Innan du serverar dem, pudra med florsocker en extra gång.

Kommentarer
Postat av: Jerka

"och så stod de där i ring, maktlöst stirrande på lillasyster som skrikande placerades på skeden...."



=)



Dramatiskt värre men fortfarande sjukt snygga bilder!!



Kramar!!

2010-04-13 @ 07:52:06
Postat av: Maria

Hihi!!! (åt kommentaren innan;)



Jag åt alltid en liknande kaka hemma hos min mormor, undra om det kan ha varit den här? I så fall är den jättegod!:)



Kramar från mig oxå!!

2010-04-13 @ 10:59:51
Postat av: Ida

Låter spännande! Ska kika om jag har några hasselnötter hemma direkt! :)

2010-04-13 @ 12:37:44
URL: http://idasvedlundstahl.blogg.se/
Postat av: Anna

Dina bilder är så otroligt snygga! Man blir så sugen på att baka och laga!

2010-04-13 @ 21:29:05
URL: http://www.annamittimaten.blogspot.com
Postat av: B

Snygg kopp.

2010-04-13 @ 21:55:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen