Härligt sega Bagels


Foto: Karin / bevemyrs blogg


Då lyfter vi på locket!:)

Med i picknickkorgen på utflykten till Hornborgasjön hade vi härligt sega och mjukt fluffiga Bagels. Bröden var fyllda med kryddig krämig dessertost, rökt skinka och knapriga solrosskott.

Bagels är ju från början ett judiskt bröd som får sin sega konsistens genom att de kokas i några minuter i lättsaltat vatten innan de gräddas i ugnen. Enkla att baka själv och en trevlig bekantskap både i matsäcken och på frukostbordet!


I nästa blogginlägg kommer jag att servera er den kycklingrätt jag i särklass lagat och ätit flest gånger.
_________________________________________________________________________________________

Ingredienser Bagels:

25 g smör eller margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
2 tsk salt
2 msk honung eller ljus sirap
13-14 dl vetemjöl (jag använder Monitoba Cream)

Vatten till kokning
2 msk salt

Till pensling:
1 uppvispat ägg
sesamfrön

Gör så här: Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken och låt det bli fingervarmt. Smula jästen i en degbunke och lös upp den med den ljumna mjölken. Häll i salt, honung och mjölet. Arbeta degen i smidig i maskin eller för hand. Jäs under bakduk i ca 30 minuter. Koka upp vatten och salt i en stor kastrull. Tag ur degen ur bunken och dela den i 16 delar, rulla varje del till en ca 20 cm lång längd och kläm ihop ändarna så att det blir en ring. Koka ringarna, ett par i taget i ca 2 minuter, tag upp dem med en hålslev och låt vattnet rinna av. Lägg dem på en bakplåtsklädd plåt, pensla med ägg och strö på sesamfrön. Grädda i 225 grader i mitten av ugnen i ca 15-20 minuter. Låt bröden svalna på galler.





Kommentarer
Postat av: Susie i köket

Sååå gott det ser ut!

2010-04-11 @ 10:06:57
URL: http://susie-i-koket.blogspot.com
Postat av: Lotta

Jag älskar Bagels! Jag har alltid funderat på hur man får dom just sådär sega, nu vet jag!:)

2010-04-12 @ 17:35:18
Postat av: Lotta

Jag älskar Bagels! Jag har alltid funderat på hur man får dom just sådär sega, nu vet jag!:)

2010-04-12 @ 17:35:51
Postat av: Anonym

dinne bagels ser jo himmels ut....

2010-04-13 @ 08:58:47
URL: http://www.passion4baking.com
Postat av: Jessica

Åh, hur sugen blev man inte på att ladda picknickorgen, ser ljuvligt gott ut!

2010-04-13 @ 18:57:44
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Fröken Dill

Vilka härliga baglar! Jag premiärbakade mina egna i vintras och blev förvånad över att det inte var svårare. "Nästan som i New York" blev betyget från J. Inte illa!

Tycker fröken Dill

2010-04-16 @ 16:57:41
URL: http://www.frkdill.blogspot.com
Postat av: Jenny.

WoW behöver de inte jäsas ngt ??

2010-06-14 @ 18:34:46
URL: http://jcarpediem.blogg.se/
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Jenny"

Aj då, en miss. 30 minuter innan de kokas!:)

2010-06-14 @ 18:50:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen