Krämig kycklinggryta med röd curry och mangochutney


Foto: Karin / bevemyrs blogg


Snart är det helg och igår lovade jag ju att jag skulle tipsa om lite god fredags- och lördagsmysarmat. Den här krämiga och lite småheta grytan är perfekt slutet-på-veckan-mat. När kycklingen steks och dofterna av asiatiska kryddor och vitlök börjar dansa runt i köket känns det i kroppen att ledighet lurar runt hörnet:)

I morgon kommer jag att bjuda på ett passande desserttips till kycklinggrytan och flirta lite extra med dig som är chokladälskare!

___________________________________________________________________________________________

Ingredienser:

1 kg kycklingfilé
olivolja till stekning
1 -2 tsk salt
1 1/2 msk curry
1 1/2 msk thailändsk curry
1 stor röd lök
1-2 vitlöksklyftor
3 dl grädde
1 burk cremefraiche
1 chilifrukt
3 msk mangochutney

Gör så här: Skär kycklingen i småbitar och stek dem i lite olja. Krydda med curry, salt och thailändsk curry. Strimla chilifrukt, lök och vitlök, lägg ner det i grytan. Rör i grädde och cremefraiche. Låt grytan koka en liten stund och tillsätt sedan mangochutney. Smaka av och salta eventuellt. Servera med ris och sallad.

Kommentarer
Postat av: Mia

Mmmm nu vattnas det i munnen på mig igen, ser och låter jättegott ut! Nu får det bli helg känns det som!

2010-04-15 @ 09:35:32
URL: http://fredthevov.blogg.se/
Postat av: Vicky

Det ser gott ut det där... Framförallt låder det gott i din beskrivning.

/V

2010-04-15 @ 13:29:55
Postat av: Mor-Mia

Vilken underbar blogg du har!

Jag har tittat igenom och hittat flera recept jag blev nyfiken på att testa!

2010-04-15 @ 13:41:58
URL: http://mor-mia.blogspot.com
Postat av: Sofie / Mumsfillibaba

Låter fantastiskt gott!! Älskar mango o kycling!!

2010-04-15 @ 22:19:37
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Ann-Sofie

Har provat ganska många av dina recept och måste bara säga ett stort tack för all inspiration. Bilderna är verkligen fina. Den här rätten har jag gjort flera ggr och faller hela familjen i smaken. Fick förresten tipset om bloggen av en kurskamrat till dig,KW.

2011-01-25 @ 19:39:55
Postat av: Linda

Tusen tack för tipset på denna underbara rätt! Lagade den för första gången igår till familjen och några gäster och det blev en riktig succé!

2011-02-13 @ 09:36:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen