Maja, jag och en cheesecakeinspirerad äppelkaka




Foto: Mats / bevemyrs blogg

Maja och jag, fika vid köksbänken och en cheesecakeinspirerad äppelkaka.

I morgon kommer jag tillsammans med den begåvade konstnären och designern Anna Doll att lotta ut fina priser från Marimekko!
_______________________________________________________________________________________

Ingredienser till äppelkakan:

100 g smör (rumsvarmt)
2 dl socker
1 tsk äkta vaniljsocker
200 g färskost
3 ägg
1 dl mannagryn

Garnering:
2-3 äpplen (någon fast och arromatisk sort)
1 tsk kanel
1 tsk äkta vaniljsocker

Gör så här: Vispa smör, socker och vaniljsocker riktigt ljust och luftigt. Blanda i färskosten, lite i taget. Separera äggen och rör ner gulorna i smeten. Häll i mannagrynen och rör om. Vispa vitorna fluffiga och blanda föriktigt ner dem i smeten. Blanda allt väl men på ett försiktigt sätt. Häll smeten i en smort och bröad form med löstagbara kanter. Skala äpplena och dela i klyftor, stick ner dem i smeten. Blanda socker och kanel och strö det på kakan. Grädda i 175 grader i 40 minuter. Stäng av ugnen och låt kakan stå ytterligare i 10 minuter innan du tar ut den. Servera med grädde, vanlijglass eller någonting annat gott. Godast efter en dag eller två!





Kommentarer
Postat av: linda

Åh vad det ser mysigt ut! En ljus och härlig fika med lilla kissen :) Och kakan ser gudagod ut!



ps. ambrosiakakan jag gjorde efter ditt recept blev väldigt god :) Sambon har minsann ätit måååånga bitar! ds

2010-04-19 @ 06:59:00
Postat av: Ida

Vilka härliga bilder du alltid har! Ser mysigt ut, och så fint porslin!

Gjorde de ryska tebullarna för några dagar sedan, de tog slut fort här hemma! :)

2010-04-19 @ 12:05:07
URL: http://idasvedlundstahl.blogg.se/
Postat av: Vicky

Cheesecakeinspirerad äppelkaka låter.... inspirerande. Jag är ledig på Onsdag, så då kanske det får bli lite äppelkakebak.. Japp!

2010-04-19 @ 16:36:11
Postat av: Sofi

Fina bilder!!!

2010-04-19 @ 17:52:29
Postat av: Baktokig

den låter inte illa du! jag blev något sugen! ;]

2010-04-19 @ 21:39:23
URL: http://baktokig.blogg.se/
Postat av: Tara

Det här skall jag verkligen testa!

2010-04-20 @ 12:51:47
URL: http://tortelina.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag älskar cheesecake, äppelcheesecake låter underbart gott!

2010-04-20 @ 14:12:39
Postat av: Helena S / Bara en kaka till

Vilka jättefina bilder du har på din blogg! Gullig misse också. :-)

2010-04-20 @ 22:41:06
URL: http://www.baraenkakatill.se
Postat av: Kaksmulan

Åh, jag som älskar både äpplekakor och cheesecake.. måste bara prova dessa! Jättehärliga bilder också och en fin och inspirerande blogg.

2010-04-22 @ 14:22:22
URL: http://kaksmulan.se/
Postat av: Anonym

Hej det låter jättegott det måste jag absolut testa kramar nk

2011-01-08 @ 15:10:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen