Raggmunk med fläsk och rårörda lingon med cognac


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Den här sommaren har sammanlagt tre skönt avkopplande veckor tillbringats i båten och ute på ön där lillungens farmor och farfar bor. Muurikkan har fått följa med upp på kobbar, skär och öar när det börjat kurra i magen. Möjligheterna som det här jättefatet erbjuder när det handlar om att laga mat i naturen är smått imponerande. Gränser och ytterligheter har testats, mycket gott har ätits och en del ännu godare. Jag kommer att blogga något av det bästa, först ut är en husmanskostfavorit.

När jag senast bunkrade upp inför båt, sjö och öliv fick jag ögonen på en hink med färdig raggmunkssmet. Jag är inte mycket för halvvarianter men att det är praktiskt när maten ska lagas utomhus är alltid ett plus i kanten, burken och en rejäl bit rimmat sidfläsk hamnade i kylväskan. Gott visade det sig vara, ganska tjocka blev munkarna och inte alls i smaknärhetet av den hemgjorda klassikern men ändå en vinnare på havet!:)

Rårörda lingon till är ju ett måste. Brorsans recept på raggmunksframgång är att blanda lingon, socker och cognac, låta det stå i 6 timmar och sedan servera till rätten. Smått oslagbart gott.

Recept på rårörda lingon med cognac:

ca 100 g frysta lingon av bra kvallite
knappt 1 dl socker
1 msk cognac

Gör så här: Blanda allt och låt det stå under plast i 6 -12 timmar, servera. Låter man sylten stå längre tappar den spänst och smak.

I nästa blogginlägg ska vi kika på vad som lagades till frukost efter en blåsig och regnig natt i båten.



Kommentarer
Postat av: Erika - Bakglädje

Raggmunk är supergott. Kul att göra allt ute.

2010-08-12 @ 09:35:17
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Postat av: Anna

Så mysigt!:)

2010-08-12 @ 09:48:28
Postat av: Yvonne

Kan tänka mig att färdig smet är praktiskt. Men hemlagad är säkert godare. Och jag har ju vitlök i också...hihi..råmunkar!

2010-08-12 @ 10:03:51
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Jens

Gillar raggmunk och Cognac som smak i lingonen låter gott! Hur är måtten ungefär?

2010-08-12 @ 10:58:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen