Saffran, torsk och lax i vinterns godaste soppa


Foto: Karin / bevemyrs blogg


Nog för att det tar låååång tid för kaffeautomaten på jobbet att pytsa upp en balja tevatten, men riktigt så seg är den inte att det alltid motsvarar den tid jag är borta från kollegorna en trappa ner;)  Helt ärligt står jag gärna och hänger lite extra länge och pratar om ditten och datten med Lennart och Lotta som har sina arbetsrum i närheten. För lite sedan log Lennart nöjt och påstod att han hade ett recept på en ovanligt god soppa, eller snarare var det två sopprecept som var hopslagna till ett. Det fina i kråksången var att man använde en burk saffran- och tomatcreme fraiche för att få den där lena karaktäristiska saffranssmaken som passar så bra ihop med fisk. Själv kände jag mig ungefär som en abborre där någon dinglar med en slingrande mask framför nosen. Naturligtvis högg jag på betet, lagade soppan och kunde inte annat än att nästa dag ge Lennart rätt i att soppan var ovanligt god!:)


Min gammelfaster Stina var kalaskokerska på 1920 talet. Jag har ärvt hennes snirkligt handskrivna receptbok, i nästa blogginlägg gör vi en lite julig variant på ett av hennes helt fantastiskt goda recept. Sött och förtappat gott!:)
______________________________________________________________________________________________


Ingredienser:

1 gul lök eller 1 purjolök
1-2 morötter
4 potatisar eller motsvarande palsternackor (palsternackorna är mitt eget förslag då jag tycker att det är så ruggigt gott i soppa:)
2 msk smör eller olja att steka i
4 msk koncentrerad fiskfond
1 tsk vitvinsvinäger
1 liter vatten
2 dl creme fraiche smaksatt med saffran och tomat
1 ask körsbärstomater
500 g lax och torsk
ev. en knippe dragon
salt
peppar

Gör så här: Skala och hacka lök,  slanta morot och dela potatis/palsternacka. Fräs mjuka i smör eller olja. Tillsätt fiskfond, vinäger och vatten. Låt sjuda under lock i ca 10 minuter. Rör i creme fraiche. Smaka av med salt och peppar. Dela tomaterna och lägg i dem i grytan. Skär fisken i kuber och låt soppan sjuda i ca 5-7 minuter. Vänd ev. ner fint riven dragon. Servera gärna med en klick gräddfil och något gott bröd.

Kommentarer
Postat av: Tula

Det låter gott!

2010-12-15 @ 14:23:34
Postat av: Rob

Äntligen mer kalaskokerska!



väntar på boken . .

2010-12-15 @ 19:16:49
URL: http://www.mazarine.nu/
Postat av: Ida

Låter jättegott! Åt en mycket god fisk/skaldjurssoppa med saffran förra året, men har nog förlorat receptet, så denna kanske kan få ersätta det :)

2010-12-16 @ 04:27:06
URL: http://idasvedlundstahl.blogg.se/
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Rob"

Ja, äntligen!!;)



Jag väntar också men kommer ingen vart:)...tänkte titta in hos dig och blurb den 11 januari.

2010-12-16 @ 22:05:29
Postat av: Lotta N

Trevligt att bli omnämnd i din blogg! Den här soppan måste testas. Och saffranskubben låter som nåt som min käre make skulle gilla!

2010-12-17 @ 09:11:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen