Hasse Tellemars mammas järngyta och en ovanligt begåvad smakkombination!:)



En av mina kollegor hade snurrat runt på bloggen en stund och sökte sedan upp mig. "Karin du skulle verkligen blogga min suveränt goda kycklinggryta!!" Det är ju inte varje dag man får sådana uppmaningar, hem for jag med receptet i näven, lagade på stående fot och föll sedan handlöst för den begåvade kombinationen mellan det söta spadet från konserverade persikor och hett kryddad kyckling. Det är jag ganska övertygad om att du också kommer att göra!:)

Nu lite kuriosa. Några av er minns säkert radiolegenden Hasse Tellemar. Den här fina, supergedigna järngrytan gav hans mamma till min mamma som nu i sin tur har gett den till mig. Själv kan jag inte låta bli att tänka på all mat som har lagats i grytan, helgstek, köttgrytor och fisksoppor, känsla av alla smaker och dofter som grytan förnimmar går nästan att ta på. Underbart att låta en gryta vandra vidare i generationer sådär:)


I nästa blogginlägg firar vi andra advent!

_____________________________________________________________________________________________


Ingredienser:

4 st kycklingfileer
2 krm kryddpeppar
2 krm vitpeppar
2 krm cayennepeppar
2 krm chilipeppar
4 krm grovmalen svartpeppar
2 tsk curry
1 dl vetemjöl
1 vitlöksklyfta
2 hönsbuljongtärningar
spadet från en stor burk konserverade persikor (om du vill kan du även dela persikorna i bitar och röra ner i grytan)
3 dl grädde
1/2 dl vatten

Gör så här: Blanda kryddorna och mjölet i en påse, skär kycklingen i bitar och lägg ner dem i påsen och skaka en stund. Bryn köttet i smör och blanda sedan ner allt och låt småsjuda i ca 20 minuter. Smaka av med salt. Servera med ris och en sallad.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej Karin det låter gott gud vilka fina bilder som du fotar Miljoner kramar Nk

2010-12-03 @ 10:11:18
Postat av: Yvonne

"Denna grytan den skall vandra från den ena till den andra"..;) Och detta låter gott och enkelt! Ska provas!

2010-12-03 @ 11:04:06
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Therese

Hm, det är konstigt. Jag blir alltid så hungrig när jag kollar in på din blogg ;)

2010-12-03 @ 16:46:26
URL: http://theresesjul.blogspot.com
Postat av: Veronica

Det lät- och såg gott ut! Måste testas.... Kram!

2010-12-03 @ 19:56:24
Postat av: Susanne

Har lagat denna gryta idag och den var riktigt god.

Tack för receptet :)



Kramen

2010-12-05 @ 17:48:02
URL: http://gronanyanser.blogg.se/
Postat av: Mona i Västerbotten

Sitter just och äter denna gryta, rester från igår. Hela familjen gillade den, från 5-årstösen (det bränner lite på tungan, mamma) till tonårssonen (vad är det där...om persikorna).



Den ska definitivt göras fler ggr. Ska testa den på jobbet också, då med fisk o räkor istället för kyckling (min brukare äter inte kött).



Tack för receptet!

2010-12-05 @ 18:56:50
Postat av: Isabelle

Den ser helt fantastisk ut!

2010-12-09 @ 10:22:13
URL: http://pascommelesautres.blogg.se/
Postat av: Jennie

Detta blir kvällens middag! Ska bli intressant! :)

Trevlig blogg du har! :)

//Jennie

2010-12-12 @ 15:32:55
URL: http://jennierivjern.blogg.se/
Postat av: Ida

Jag provade detta receptet idag..Mums vad gott det var!! =)

Tusen tack för att du delade med dig!

En jättefin blogg med mycket fina bilder.. :)

Ha det fint och God Jul!

2010-12-14 @ 23:41:08
URL: http://idawennergrund.blogg.se/
Postat av: Veronica

En ny favorit! Kram!

2011-01-08 @ 19:53:53
Postat av: Lisa

Supergott var ordet!!! En ny klassiker hemma hos oss, enkelt att laga var det också och det känns som om man kan variera i oändlighet. Tack!

2011-03-01 @ 10:16:03
Postat av: carina

Ja,det här ska ni absolut laga,alla åt 2ggr,från 1,5 åringen till 60 åringen!

2011-04-04 @ 18:32:46
Postat av: Ewy Dahlin

Hej

du räddade matlagningstorkat som flera gånger förr

Jättegod gryta som fick beröm av kräsen dotter+ att den räckte till 2 matlådor MUMS !!

2011-05-14 @ 06:33:44
Postat av: Jenny

Hej!



Vad roligt att läsa,och vad förvånad jag blev när jag såg min farfars namn:) Det ska jag berätta för honom!



2011-06-01 @ 08:18:01
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Jenny"

Hej!

Så trevligt, då är vi släkt du och jag då!;)



Kul att du hittade hit!!!



Hälsar Karin

2011-06-01 @ 12:11:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen