Lyxig lyxig Bearnaisesås


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Om man vill ha det lite extra gott och lyxigt är det så himla mycket mer värt besväret att göra en egen Bearnaisesås än att använda en färdig pulvervariant. Lite krångligare föstås men egentligen inte alls särskilt svårt.

Just det här receptet har jag fått av duktiga Linnéa, otroligt god! Jag brukar nöja mig med med att göra en halv sats som är lagom till fyra ungefär.


Bearnaisesås (hel sats):

6
st ägg
500 500 g smör
1 1 kvist dragon, 1 tsk torkad dragon eller dragon i vinäger (som finns på burk)
8 8 st vitpepparkorn
4 4 st schalottenlökar
1 1 msk persilja, hackad
0.5 0.5 dl vitvinsvinäger
1 1 dl vatten

Gör så här: Smält smöret försiktigt på svag värme utan att röra om, tag kastrullen åt sidan men låt den inte svalna helt. Hacka löken fint och koka den i en kastsrull tillsammans med dragon, vitpepparkorn, vinäger och vatten. Låt det sjuda tills det reducerats till hälften. Sila ner lagen i en skål, rör i äggulorna, ett i taget, värm över vattenbad eller i mikron (lite växelvis med att man rör om) och rör om tills såsen blivit tjock. Häll försiktigt i smöret, lite, lite i taget, det lite gulare smöret på kastullens botten ska inte röras ner i såsen. Strö i hackad persilja och smaka av med salt och peppar.




Kommentarer
Postat av: Magdalena

Hej!

Den 20 januari kl 20.00 börjar ”Landet brunsås” i SVT2, ett program för dig som äter. Varför äter vi svenskar som vi gör? Programledarna Henrik Schyffert, Erik Haag och matskribenten Lotta Lundgren söker efter svaren i vår egen kulturhistoria, i omvärldens influenser och i trenderna som påverkar vad vi ställer fram på middagsbordet. Experter i programmet är Mats-Eric Nilsson och Richard Tellström.

Om du vill titta på programmet i förväg mejla [email protected] så skickar jag dig en länk där du kan titta. Vänliga hälsningar Magdalena

2010-01-07 @ 14:20:49
URL: http://svt.se
Postat av: Karin

Vad kul med ännu en matblogg! Jättehärlig verkar den vara dessutom! Hemmalagad bea är en klar favorit här hemma. Ha det bra!

2010-01-07 @ 17:20:09
URL: http://ensmakavkarin.wordpress.com
Postat av: Vendela

Men ser men på, vilken fin blogg!!! Jättefina foton, man blir ju helt till sig i trasorna av att titta på allt gott! "Ler"

2010-01-07 @ 19:51:17
Postat av: Anna

Jag har aldrig gjord egen bearnaisesås, jag har alltid trott att det varit alldeles för krångligt och jobbigt, efter ditt inlägg här ska jag absolut prova. Tack för tipset! Kramisar Anna

2010-01-07 @ 20:06:11
Postat av: Boel

Hemslagen bea är alltid bäst! Brukar använda rödvinsvinäger istället... Tycker att det blir godare. Till bea tycker jag att den dragonen i vinäger är outstanding...

2010-01-11 @ 23:11:32
URL: http://battremedbacon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen