Tiramisù med mandelbiskvier, mascarpone och Baileys




Foto: Karin / bevemyrs blogg

Tiramisù är traditionellt gjord på krämig och fet mascarponeost, savoiardi (kex), espresso, ägg, socker och kakao. Mitt första möte med den här Italienska efterrätten var inte direkt någon förälskelse från min sida, den var strävbesk och smakade mest kaffe. Sedan det där första mötet har jag varit tvungen att revidera min uppfattning, Tiramisù kan vara så himla gott.

Här kommer en enkel och lite försvenskad variant gjord på bl.a mandelbiskvier, vaniljvisp, mascarpone och Baileys. En Tiramisú så god att den fick bli en av deserterna på nyårsafton!!!



Ingredienser:

2 dl mandelbiskvier från påse
3 msk kaffe
1/2 dl Baileys
1 dl vaniljsås
100 g Mascarponeost
1/2 msk kakao

Gör så här: Lägg mandelbiskvierna i en skål häll över kaffe och Baileys. Låt stå och dra några minuter. Vispa vaniljsåsen fluffig. Rör samman mascarpone med lite av vaniljvispen och tillsätt sedan resten. Lägg hälften av mandelbiskvierna med lite av kaffe- och Baileyslagen i botten på små glas eller koppar. Lägg i hälften av ostkrämen och resterande mandelbiskvier och lag. Toppa med ostkräm och sikta över rikligt med kakao.







Kommentarer
Postat av: Lina

Det verkar gott, men blir det inte lite osött utan socker? Kanske vaniljsåsen är söt i och för sig... och beskvierna.. Jag får helt enkelt prova. :)

2010-01-02 @ 16:53:34
Postat av: Margareta

Jag har alltid velat prova att göra egen Tiramisu, den här verkar vara både enkel och god så jag kanske ska göra slag i saken!

2010-01-02 @ 17:48:59
Postat av: Jessica

Mums vad gott!!!

2010-01-02 @ 18:12:24
Postat av: Anna

Det där ser jättegott ut, det måste jag prova, kanske redan i kväll framför tv:n;)

2010-01-03 @ 10:45:08
Postat av: bea

mm, ser sjukt gott ut

2010-01-03 @ 11:41:19
URL: http://beatasbilder.blogg.se/
Postat av: Hanna

Mums. Det där verkar supergott, fast inte bra för vikten. Ler.



Hoppas du haft fina första dagar på det nya året. Ha det gott.

2010-01-03 @ 18:49:03
URL: http://alskadenorrland.blogg.se/
Postat av: Thessan

Har gjort tre av dina desserter men den här å tobleronen e våra favoriter. Gott å lätt att göra!

2011-11-26 @ 00:23:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen