Grovt bröd med pumpakärnor


Foto: Karin / bevemyrs blogg

En kopp hett grönt te och nybakat grovt bröd är bland det bästa som finns!

Det här brödet är luftigt, saftigt, mjukt, grovt och fullt av pumpakärnor. STOOOR NJUTNING!

Ps. Kanske kan någon av alla er bloggläsare lösa gåtan om vart märket på tekoppen hör hemma? Själv har jag ingen aning men är ruggigt nyfiken på svaret:)

Ingredienser:

2 1/2 dl pumpakärnor
25 g jäst
5 dl vatten
1 msk honung
1 1/2 tsk salt
4 msk olivolja
2 dl rågmjöl
3 dl grahamsmjöl
8 dl vetemjöl special
filmjölk till pensling

Gör så här: Rosta pumpakärnorna lätt i en duktigt het stekpanna. Rör ut jäst i vatten med honung, salt och olivolja. Rör i rågmjöl, grahamsmjöl och det mesta av vetemjölet, spara ca 1 dl till utbakning. Blanda ner 1 1/2 dl pumpakärnor och knåda sen till en smidig deg, jäs övertäckt i ca 40 min. Forma 12 bullar och lägg dem på ett bakplåtspapper där de får jäsa i ytterligare ca 15 minuter.

Pensla med filmjölk och strö över resten av kärnorna. Grädda mitt i ugnen i 225 grader i ca 20 min.



Kommentarer
Postat av: Sussie

Jag är också en av de som älskar nybakat bröd och en kopp te (eller varm choklad:)! Brödet på bilden ser väldigt gott ut!

2010-01-19 @ 14:35:43
Postat av: Naida

dina bröd ser alltid sååå goda ut!!

2010-01-20 @ 10:09:50
URL: http://misspilav.blogg.se/
Postat av: Linda

Åhhh, vad gott det där ser ut!

2010-01-20 @ 17:24:14
Postat av: Elena

Älskar hembakat bröd!

(Gillar dina bilder!)

2010-01-20 @ 23:28:57
URL: http://elenasrecept.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Hej! Det godaste i brödväg jag någonsin bakat. Tack så jättemycket för receptet :)

har också testat dina morotssemlor och morotsbrödet. Blev väldigt lyckade de också!!! Nästa på tur är grovt bröd (tror jag det hette).

Tack än en gång!

2010-10-25 @ 07:39:26
Postat av: Elle

Ser fantastiskt gott ut... I övrigt kanske T = Tunnelbanan? :-P

2012-02-08 @ 08:17:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen