Sega ingefärskakor


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Det är få saker som jag tycker är så vardagsmysigt som att dricka en kopp te och knapra på en kaka (gärna hembakad då förstås). Den här ingefärskakan är knubbig, seg och söt, den påminner en aning om pepparkaka i smaken och är perfekt till en kopp kaffe eller te. Receptet kommer från den här fina kakboken (kika här).


Ingredienser:

knappt 6 dl (300 g) Extra fint vetemjöl
1 krm salt
2 1/2 dl farinsocker
2 tsk mald ingefära
2 tsk mald kanel
1 tsk bikarbonat
115 g osaltat smör
2/3 dl sirap
1 stort ägg (uppvispat)

Gör så här: Blanda mjöl, salt, socker, ingefära, kanel och bikarbonat i en skål. Smält smör och sirap på svag värme i en skål och häll det i mjölblandningen. Tillsätt ägget och blanda allt väl. Rulla till ca 30 valnötsstora bollar, platta till varje boll en aning, strö på farinsocker och grädda i 160 grader i 12-15 minuter.

Kommentarer
Postat av: Örjan

Fina foton på kakorna!

2010-01-05 @ 11:54:12
Postat av: Sandra

Älskar dina foton. Den nedersta bilden skulle jag kunna ha på min vägg. :)

2010-01-05 @ 12:38:33
URL: http://whatsandrasaid.blogg.se/
Postat av: Daniella - BakeCake

Hej!

God fortsättning på det nya året! Vilken härlig blogg du har, hittade den genom matbloggstoppen och jag kommer definitivt att titta in här fler gånger!



Om du har lust så kanske du kan titta in på min blogg där du kanske hittar något nytt recept? ;)

Du får också jätte gärna lämna en kommentar om vad du tycker om bloggen och gärna ge tips om vad jag kan göra bättre !

Ha det bäst!

Kram Daniella.

2010-01-05 @ 13:54:54
URL: http://bakecake.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jättefin blogg och bra recept, men kom på en sak. Du borde ha något vegetariskt också. Tack för en fin blogg <3

2010-01-05 @ 15:46:02
URL: http://johnni.webblogg.se/
Postat av: Ann-Sofie

Vilken härlig blogg jag fann nu :)

Allt ser verkligen jätte gott nu!=)

2010-01-05 @ 19:20:04
URL: http://annsso.blogg.se/
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Sandra"

Tack, vad glad jag blir att du också tycker om mina bilder, jag är också extra förtjust i bilden längst ner.

2010-01-05 @ 22:47:25
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Daniella"

God fortsättning på det nya året du också!!! Glad blir jag att du tycker om min blogg, jag ska absolut göra ett besök på din!



Kram Karin

2010-01-05 @ 22:50:46
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Johanna"

Visst har du helt rätt i att det saknas vegetariska recept här på bloggen, ska försöka bättra mig där!=)



Tack för berömmet!

2010-01-05 @ 22:53:14
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Örjan" "Ann-Sofie"

Jag tackar, bockar och ler förtjust!:)

2010-01-05 @ 22:54:55
Postat av: Jenny

Hej! Vilken oerhört fin blogg du har o vilka otroligt fina bilder. Vart får du allt porslin ifrån? Köper du hela set eller enstaka delar? Gillar kaffekopparna på de här bildrna.



Gjorde din skaldjurspaj med räkor o crabfish idag. Den var otroligt god! Tack för receptet.

2010-01-27 @ 15:26:29
URL: http://jennyler.blogg.se/
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Jenny"

Tack, vad glad jag blir att höra att du tycker om min blogg! Porslinet på bilderna är av blandad kompott, en hel del är gammalt arvegods, lite är inlånat, något har jag hittat på Myrorna och en del är köpt på loppis och auktion. Det allra mesta har jag i set om fyra eller fler. Kaffekopparna på just den här bilden är en personlig favorit, märket är Kamla, Konitz. / Karin

2010-01-28 @ 16:28:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen