Kokosblondies och en bytt halvljuslampa


Foto: Karin / bevemyrs blogg
Porslin: "Okänd".

Jag har turen att få jobba med väldigt fina kollegor. För några veckor sedan gick halvljuslampan sönder på bilen, Ante och Jerker erbjöd sig raskt att byta vilket visade sig vara lättare sagt än gjort då hela lampbasen lossnat. En missad lunch, 40 minuter utomhus i 15 minus, blåfrusna fingrar nerkörda på en obefintlig yta och blind fläck i motorrummet, några svordomar senare och lampan satt på plats. I måndags gick den andra halvljuslampan sönder och min tredje kollega tog handfast tag i problemet, lyfte luren och ringde till en bilverkstad.

"Tjena, det är Peter. Jo, jag har en tjej här bredvid mig som är väldigt duktig på att baka. Jag tänkte att om hon bakar något gott till er skulle ni kunna byta en lampa till henne då? Vad bra!!! Då svänger hon förbi i morgon! Tack!"

Vad kan passa bättre som tack för en bytt halvljuslampa än kokosblondies proppade med mörk och ljus choklad?

Ingredienser:

175 g kokosflingor
175 g smör
3 1/2 dl ljust muscovadosocker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
3 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 g vit choklad
100 g mörk choklad

Gör så här: Rosta kokosflingorna lätt i ugnen, de ska bli ljust gyllenbruna, rör om ofta och håll ett öga på dom så att de inte överrostas, ca fem minuter i 180 grader. Smält smöret och rör ner socker. Vispa ner ett ägg i taget samt mjöl och bakpulver. Blanda till sist i kokosflingorna och den hackade chokladen. Klicka ner i en bakplåtsklädd och smord ugnsfast form, ca 20 X 25 cm. Släta till ytan lite. Grädda i ca 20 till 25 minuter i 180 grader. Titta efter med provsticka, den ska vara ganska torr när kakan är klar.

Kommentarer
Postat av: Jenny.

Måste säga att jag älskar verkligen dina bilder. Varje gång jag klickar in här fylls jag av en underbar lugnande lycklighetskänsla, bara av att titta på dina bilder. =0).

Ha en underbar lördag !!

2010-03-07 @ 10:18:58
URL: http://jcarpediem.blogg.se/
Postat av: Emma

Mums vad gott!!!

2010-03-07 @ 19:53:22
Postat av: Johanna

Du har en så otroligt fin blogg! Blondisen ser jättegod ut!

2010-03-08 @ 21:12:55
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Jenny"

Det där gör mig riktigt riktigt glad och stolt att höra!! Tack!!!

2010-03-09 @ 22:00:56
Postat av: Fröken Dill

Vilket smart byte av tjänster!

Tycker fröken Dill

2010-03-11 @ 14:27:05
URL: http://www.frkdill.blogspot.com
Postat av: Jimmie

Fantastiskt underbara bilder.

Mvh Jimmie

2010-03-17 @ 01:01:19
URL: http://varldensbastamatblogg.blogg.se/
Postat av: Tova

Åh, det verkar ljuvligt gott! Perfekt för mig som letar efter lite nya fräscha recept :)

2010-03-26 @ 14:16:01
URL: http://metrobloggen.se/trasslet

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen