Den absolut godaste söndagsmiddag jag vet!


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Lillungens farmor är helt oslagbar när det handlar om att göra stekar! Det här är hennes recept, köttet blir så mört att det smälter i munnen och såsen så enastående god att man slevar i sig betydligt mer än vad som är brukligt i såssammanhang!:)

Den absolut godaste söndagsmiddag jag vet!


I nästa blogginlägg ska vi smaka en sötseg liten mandelboll som Veronica bjöd på på Valborgsmässoafton!:)
____________________________________________________________________________________________



Ingredienser 4- 6 personer:

ca 1 kg benfritt nötkött ex. fransyska eller en skinkstek
1-2 msk smör
2-3 gula lökar
en bur ansjovis, 125 g, ca 6-7 ansjovisfiléer med spad
vitpeppar och salt
vatten


Sås:

Steksky
grädde
salt och peppar efter smak
maizena (att reda med)

Gör så här: Bryn köttet väl, salta och peppra. Dela löken och lägg den bredvid köttet i grytan. Lägg ansjovisfiléerna på köttet, häll i spadet och späd med vattnet så att ungefär halva steken täcks. Låt puttra ca. 1,5 - 3 timmar (jag brukar låta steken puttra länge eftersom jag vill ha den riktigt mör). Om det behövs, fyll på med mer vatten under tiden. Sila spadet och gör såsen. Servera med kokt potatis, pressgurka, lingonsylt, gele och sallad.

Kommentarer
Postat av: kerstin

Roigt att du gillar mina steka. I går tog jag fram en fin liten älgstek från frysen och den gjorde jag på samma recept som ovan.

Det blev jättegott.

2010-05-02 @ 11:01:57
Postat av: Erika

Jag ÄLSKAR stek!! Gott med klyftpotatis till också!

2010-05-02 @ 14:00:57
Postat av: Yvonne

Jag låter ALLT koka i två timmar! ;) Nåja, nästan allt...men det kan göra underverk med kött, även redan mört. Gott med stek är det! :)

2010-05-02 @ 15:47:37
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Anita

Jag måste absolut prova att göra stek med ansjovis! Det låter gott!!

2010-05-03 @ 10:44:43
Postat av: tina

Wow så mycket gott här. Och framförallt, vilket vackert porslin på dina fotografier!!

2010-05-06 @ 09:26:46
URL: http://www.pickipicki.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen