Spetskaka med seg kolaglasyr



Foto: Karin / bevemyrs blogg


Seg kola tillsammans med en saftig sockerkaka är kärlek för gommen! No more no less!:)

Receptet har jag haft i många år och det håller helt klart sin klass!

Ha en fin dag nu allesammans!!:)

Jag var på kalas för lite sedan och bjöds på godaste kladdkakan, den smakar vi av i nästa blogginlägg!
_________________________________________________________________________________________

Ingredienser:

2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
75 g smält smör
1 dl mjölk

Garnering:

2 dl farinsocker
4 msk smör
4 msk grädde
50 g mandelspån

Gör så här: Vispa ägg och socker pösigt och blanda sedan i övriga ingredienser. Häll smeten i en smord och bröad form och grädda i ca 30 minuter i 225 grader. Blanda ingredienserna till garneringen i en kastrull och låt det koka ihop några minuter. Häll kolasmeten över den avsvalnade kakan.

Kommentarer
Postat av: Anna mitt i maten

Mm, det där såg verkligen inte dumt ut! Ha en bra helg!

2010-05-08 @ 08:37:04
URL: http://www.annamittimaten.blogspot.com
Postat av: mimmi

mums ser gott ut,

2010-05-08 @ 09:11:57
Postat av: Agneta

Vilka söta små sockerkakor!

2010-05-08 @ 10:35:55
Postat av: Eva

Smeten uppepå är jättegod! Kakan också!

2010-05-08 @ 12:38:11
Postat av: Emma

Det här låter och ser jättegott ut! :) En fråga bara, vad gör du med alla kakor? Det är mitt största problem, jag och min sambo hinner inte med att äta allt jag skulle vilja baka :)

2010-05-08 @ 14:25:00
URL: http://bakut.blogg.se/
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Emma"

Haha!!! Du slog huvudet på spiken där med alla kakor. I början blev det på tok för många...fast jag måste nog erkänna att vi ändå glatt proppar i oss en hel del...det är ju så förbaskat gott!:) Numera bakar jag (när det handlar om småkakor och dyl.) bara små satser så att jag får några kakor av många olika sorter istället för många av ett par:)

2010-05-08 @ 14:41:38
Postat av: Kalle

Det där är en riktigt god sockerkaka, särskilt när man äter lite glass till!

2010-05-08 @ 14:42:45
Postat av: BakJennie

Gottgott!

2010-05-09 @ 15:53:45
URL: http://jsjolin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen