Chocolate chip flapjacks och Highland cattles


Foto: Karin / bevemyrs blogg

 

Flapjacks är riktigt populära och går att köpa på caféer och bagerier i Skottland, innehållet varierar och kakorna kan proppas med olika godsaker bl.a. nötter, mandel, torkad frukt och choklad.

 

Jag satt på ett café med utsikt över Loch Linne och stoppade i mig scones när jag fick ett sms från min mamma. "Minns du kossan Karin?" Jo då, jag mindes kossan, jag ska berätta för er bloggläsare. När jag var barn var jag tillsammans med mamma, pappa och bröderna på semester i Skottland. En av de hetare dagarna den sommaren packade vi ryggsäckarna med matsäck och badkläder. Planen för dagen var att vandra upp i bergen, beundra utsikten och svalka oss i något av vattenfallen. När vi tagit oss en bit upp och ganska utmattade kommer klättrandes runt en klippa möts vi av en stor långhårig kossa med enorma horn, stora vackra ögon och en rikligt utsnirklad bjällra runt halsen. Jag hade aldrig sett något liknande i hela mitt liv och trodde knappt mina ögon. Mina bröder var minst lika förvånade som jag. I mitt sinne var den i klass med en dinosaurie, grottbjörn, alien eller något liknande. I konkurrens med slott, kiltar, säckpipor, vattenfall, Loch Ness och Sherwoodskogen var den där kossan sommarens absolut starkaste och bästa minne:)

 

Korna på bilden träffade vi på under en utflyktstur längst med kusten, fullständigt oemotståndligt fina.

 

 

Nästa blogginlägg kommer antagligen få er att vilja vakna i gryningen på söndag, lämna värmen i sänghalmen, svepa morgonrocken om kroppen, tassa ut i köket och baka det skotskaste av alla skotska bakverk!;)

 

 

 

_____________________________________________________________________________________________

 

 

 

Ingredienser Flapjacks:

225 g smör

2 ½ dl (225 g) rörsocker

2 msk ljus sirap

8 dl (275g)  havregryn

200 g choklad, hackad

 

Gör så här: Smält smöret i en kastrull och rör ner socker, sirap och havregryn. Blanda väl. Låt smeten svalna och rör ner chokladen. Bred ut smeten i en bakplåtsklädd form, ca 20x30 cm, grädda i 160 grader i ca 35 minuter, skär i rutor.


 

Foto: Karin / bevemyrs blogg


Kommentarer
Postat av: Lena

Sååååååå fruktansvärt charmiga kor!!!

2010-11-11 @ 08:48:08
Postat av: Emelie

Gud så söta kor!!!:)

2010-11-11 @ 13:24:18
Postat av: Lovisa

Vilka charmtroll!

Måste få ge dig en stor dos av beröm för dina underbara kort! Helt underbara!

2010-11-11 @ 18:24:15
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Vilka smarriga kakor, de måste jag ta och baka

2010-11-11 @ 21:47:08
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

Visst är det fina kor och kakorna är riktigt smarriga!:)



Tack Lovisa, jag blir uppriktigt väldigt väldigt glad när någon tycker om mina foton!



/Karin

2010-11-11 @ 21:52:38
Postat av: Jenny.

Åh Highlander som är SÅ fina !!

Nästa inlägg låter spännande. ;0).

2010-11-11 @ 23:26:27
URL: http://jcarpediem.blogg.se/
Postat av: Marie

Jag längtar dagligen efter en ugn, men efter att kikat in i din blogg så längtar jag sjukligt mycket!



Vilken otroligt inspirerande och god blogg du har! :)

2010-12-10 @ 09:32:51
URL: http://kanelpannkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen