Köttfärspaj med kantareller


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Den här pajen har jag ätit så länge jag kan minnas och den är riktigt riktigt god. Den har kanske inte det mest attraktiva utseende i matsammanhang men är desto godare när man väl sätter tänderna i den. Min trevliga kompis Veronica berättade om hur hon en gång tog med sig den till en slags knytkalasbuffé på skidklubben där hon tränade och om hur alla sedan ratade den för att den såg så ogod ut, lite snopet fick hon med sig all paj hem!=) Men man skall inte döma hunden efter håren... eller hur det nu var! Den här pajen är jättegod!:)

Pajdegen flirtar med er som vill göra en aningen magrare variant.

Hösten är allt bra härlig, i nästa blogginlägg (och de närmaste veckorna) får ni hänga med på en höstmysig semester i det hyrda huset i det storslagna, vackra, gästvänliga Skottland!
______________________________________________________________________________________________



Ingredienser:

Köttfärsröra:

400 g köttfärs
2 gula lökar
1 1/2 tsk salt
1 1/2 krm peppar
100 g kantareller eller annan svamp
1 msk vetemjöl
2 dl vatten
1 msk soja, gärna kinesisk
1 1/2 dl gräddfil
ost i kuber

Pajdeg:

50 g smör
4 dl vetemjöl
1 1/2 dl mjölk
2 tsk bakpulver

Gör så här: Gör pajdeg (eller använd någon färdig variant), knåda ihop ingredienserna och tryck ut i en pajform. Förgrädda ev i 225 grader tills pajdegen fått fin färg. Fräs under tiden färsen och blanda i allt utom gräddfil, låt småkoka en stund. Häll i gräddfilen och drag av pannan från plattan.  fördela köttfärsröran i formen, tryck ner ostkuber och grädda i ca 30 minuter i 225 grader.


Kommentarer
Postat av: Anna

Nu blev jag sugen på köttfärspaj, jag har en massa kantareller i frysen som jag skulle kunna använda också!:-)

2010-11-08 @ 13:47:18
Postat av: Katja - foodelicious

Gott med mini-pajer! Det är så mysigt med utflykter på hösten. Då självklart med värmande mat och dryck till!

2010-11-09 @ 08:32:05
URL: http://foodelicious.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen