Dallrande vindruvsgele


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Att man kunde göra gele av vindruvor var nytt för mig innan jag tipsades av min mamma, hon har egna vindruvsstockar och kokar gele i skördetider. Gott till kött men även att garnera kakor och tårtor med.


Nästa blogginlägg luktar Halloween och smakar het kladdkaka!:)
______________________________________________________________________________________________

Ingredienser:
1 kg vindruvor gröna eller blå
4 dl vatten
9 dl syltsocker

Gör så här: Skölj druvorna och koka dem i vatten ca 5-10 minuter. Sila massan och låt dem själrinna i ca 30 miniuter. Häll tillbaka i grytan och rör ner sockret och låt allt stormkoka i 1 minut. Skumma väl och häll upp på burkar.

Kommentarer
Postat av: Veronica

Smarrigt!

2010-11-03 @ 22:25:13
Postat av: Erika - Bakglädje

Det låter spännande. Hade ingen aning om att man kunde göra gelé på vindruvor. :-)

2010-11-04 @ 21:53:22
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Postat av: Anna

Kom in med en hel korg vindruvor. Nu ska jag bl a testa det här! Spännande och samtidigt så självklart. Tack för tipset.

2011-10-22 @ 11:37:06
URL: http://annaenglund.se
Postat av: Lizzie

Andra året jag gör gelen,en riktig höjdare.

Svar: Härligt att höra!!:)
Karin

2012-09-26 @ 10:28:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen