Äggkrämstårta - makalöst gott!


Foto: Karin / bevemyrs blogg


Vill du vara säker på att påsken skall vara god ska du baka den här sega mandelbottenstårtan med len, ljuvligt god äggkräm, hyvlad choklad och favoritgodiset uppepå:)


______________________________________________________________________________________________

Ingredienser:

Mandelbotten:
3 ägg
3 dl strösocker
150 g mandel
1 1/2 tsk bakpulver

Äggkräm:
6 äggulor
3 dl vispgrädde
1 1/2 dl socker
75 g smör

Garnering:
Riven blockchoklad
Chokladägg (eller något annat du tycker om:)


Gör så här:

Botten: Vispa ägg och socker pösigt. Mal mandeln och blanda ner den tillsammans med bakpulver i smeten. Rör om försiktigt. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbara kanter. Grädda i nedre delen av ugnen i 40-45 minuter i 175 grader. Skär ev med en kniv runt kanterna så att kakan lossnar, om det behövs så trycker du försiktigt ner kanterna så att den blir jämn. Låt kakan svalna.

Äggkräm: Blanda alla ingredienser i en kastrull. Sjud SAKTA under omrörning tills krämen tjocknat. Det är viktigt att den inte värms för snabbt då den lätt skär sig, om det händer blanda i lite kokande vatten. Tycker du inte att den tjocknar tillräckligt så blandar du i lite majzena.

Bred krämen på kakan, riv på choklad och garnera.



Kommentarer
Postat av: Agneta

Låter himmelskt gott!

2011-04-20 @ 10:07:04
Postat av: Lisa

Jag är av princip emot blockchoklad, särskilt "rå" men du kanske köper någon variant som smakar bättre än den traditionella? Tycker mest att de vanliga sorterna smakar sött, inte choklad. Vad säger du?

2011-04-20 @ 12:55:58
Postat av: Anonym

Jag älskar blockcoklad!!!!

:-)

2011-04-20 @ 17:18:57
Postat av: Sjovillan Susanne

Hej ! Idag ska jag baka din påsktårta ska ha gäster i morgon ,men då hinner jag inte baka så jag hoppas den klarar ett dygn i kylskåp....

Du har fått den att se så god ut så jag måste prova.

Den kommer nog i min blogg, så då får du höra vad jag tykte.

Ha en ricktigt Glad och"god"Påsk !

Kram Susanne

2011-04-22 @ 09:25:25
URL: http://sjovillan.blogg.se/
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Lisa"

Jag är absolut ingen finsmakare när det handlar om blockchoklad, kan riktigt njuta av en helt vanlig variant från någon matvarubutik, däremot har jag blivit mer kräsen när det handlar om vad det är i chokladen, vill gärna ha den så "ren" från tillsatser som möjligt.

2011-04-22 @ 09:46:10
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Sjövillan Susanne"

Hej, vilket bra val för den tårtan är verkligen jättegod!:)



Kakan klarar absolut ett dygn eller två i kylskåp!



Skön påsk du också!!:)

Kram!!

2011-04-22 @ 09:48:53
Postat av: Ann-Sofie

Så gott det ser ut, blir att baka i eftermiddag!



GLAD PÅSK!

2011-04-22 @ 11:30:05
Postat av: Lisa

Tack för ditt svar! Du tar så fantastiskt vackra bilder, gör det till en ren fröjd att bara frossa i dem, glömmer läsa texten ibland ;)

2011-04-25 @ 10:26:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen