Varm smörgåstårta i två lager


Foto: Karin / bevemyrs blogg


För ett par dagar sedan satt jag och fikade hemma hos min svägerska som är en riktig matpärla. Själv hade jag under några dagar varit ruggigt sugen på varm smörgåstårta (det kan ju vara så fantastiskt gott emellanåt:) Maria berättade att hon brukade göra en  uppskattad bjudvariant av smörgåstårta som innehåller både en varmrörd baconröra och en kall creme fraiche- och äggfyllning. Jag kunde förstås inte låta bli att provlaga tårtan och i min mun smakade det baske mig jättegott!!!:)

Vill du också prova så bjuder jag på receptet här idag:)
_______________________________________________________________________________________________


Ingredienser:

1 långfranska i skivor (använd inte hönökaka eller liknande då det är mycket godare om brödet "suger upp" lite av fyllningen.

Lager 1

2-3 paket bacon, skuret i bitar och knaperstekt
1 purjolök i skivor
2 burkar Creme fraiche
kantareller eller annan svamp
soja
salt
peppar

Lager 2

2 burkar Creme fraiche
5-6 ägg, kokta och hackade
några msk majonnäs
salt
peppar

Översta lagret

Tomater
Riven ost

Gör så här: Stek bacon knaprigt, skiva purjolök och stek den mjuk, rör i svamp och creme fraiche. Koka ihop en aning. Peppra rejält. Häll på lite soja och smaka av med salt. Bred ut lagret på önskat antal brödskivor som du placerat på ett ugnssäkert fat. Lägg ett nytt lager bröd uppe på fyllningen. Rör ihop creme fraiche och ägg i en bunke, smaka av med lite majonnäs (inte för mycket för det ska inte ta överhand), smaka av med salt och peppar. Bred ut fyllningen på brödet och täck med ett sista lager bröd. Toppa tårtan med skivade tomater och riven ost. Gratinera i 225 grader tills osten fått fin färg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen