Bakom kulisserna på bevemyrs


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Idag ska ni få följa med bakom kulisserna på bevemyrs. Jag är medlem i en liten men naggande god fotoförening här i Söderköping. Till vardags fotar jag oftast hemma i köket eller ute i trädgården men igår plockad jag ner en nybakad morotsrulltårta och vandrade bort till fotoklubbens lokaler.

I föreningen finns några riktigt smarta fotografer där teknik och bildseende gror och puttrar i varenda por, jag håller mig i närheten, bjuder på rulltårta och hoppas kunna lära mig ett och annat:)

När brorsan berättade att han ätit en riktigt god variant av morotskaka i rulltårtsformat, kunde jag riktigt känna hur gott det skulle smaka i munnen. När jag sedan bakade visade det sig att jag haft rätt, saftigt, ostkrämigt och strösockerknastrigt gott:)


______________________________________________________________________________________________


Ingredienser:

3 ägg
2 dl socker
1 dl fint riven morot
2 dl vetemjöl
1 tsk kanel
1/2 tsk ingefära
2 tsk bakpulver

Fyllning:

100 g Philadelphiaost
100 g smör, smält avsvalnat
1-2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Gör så här: Vispa ägg och socker pösigt, rör ihop vetemjöl, kanel, ingefära och bakpulver som du sedan blandar i ägg/sockersmeten. Rör i morötterna. Bred ut smeten på en bakpapperklädd plåt, grädda i 250 grader i 5-7 minuter, passa noga så att den inte blir bränd. Stjälp upp på ett sockerströat papper när den är gräddad. Gör fyllningen genom att blanda ost, smör och vaniljsocker, blanda sedan i så mycket florsocker att du får en bra bredkonsistens. Bred krämen på rulltårtsbotten. Börja längst med långsidan och rulla till en rulle.







Foto: Karin / bevemyrs blogg

Kommentarer
Postat av: Jimmie

Dina bilder är så otroligt snygga, bra känsla, ljus och skärpa.

Sen gillar jag din styling på det du gör.

Har bara ett ord att säga fantastiskt.

2011-02-20 @ 12:04:22
URL: http://varldensbastamatblogg.blogg.se/
Postat av: Mårtenssons kök

Så kul att se lite fototrick, gillar verkligen dina bilder. Vi försöker få till det med vår "nya" kamera, men det är inte alltid så lätt, speciellt när det är så tråkigt dagsljus nu. Får kanske investera i lite starka lampor:)

2011-02-20 @ 19:12:11
URL: http://martenssonskok.blogspot.com/
Postat av: Katarina (i Skövde)

Kul att få se 'behind the scenes'. Du har väldigt fina bilder på din blogg! Jag brukar baka morotskakor i långpanna - en uppskattad favorit av både barn och vuxna i familjen. Det låter väldigt gott att baka den som rulltårta, det ska jag göra nästa gång!:-)

2011-02-20 @ 20:30:16
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Jimmie"

Oj, det var väldigt fint skrivet! Jag gör så gott jag kan och hoppas hela tiden kunna utveckla teknik och bildseendet, ibland blir jag mer nöjd än andra gånger. Kikade in på din blogg och du har några riktiga fotogodbitar där...bilden på där man ser hela fatet med scones är t.ex fantastiskt fin!



/Karin

2011-02-21 @ 08:42:16
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Mårtenssons kök"

Tack Snälla!! Jag håller med, ljuset är emellanåt en förbaskad fiende som ställer till elände när man fotar. Hemma har jag inga extra lampor eller blixtar men funderar precis som du på att investera i några. Den andra bilden som du tagit på limpan (med extra tuggmotstånd)har ett väldigt fint ljus! Det vattnas verkligen i munnen av att titta på den!



/Karin

2011-02-21 @ 08:49:08
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Katarina"

Ja gör det...prova rulltårtsvarianten, den är jättegod!!:)



/Karin

2011-02-21 @ 08:50:16
Postat av: Lisa

Idag bjuder jag på mitt hemliga recept! :)

2011-02-21 @ 14:32:14
URL: http://iheartfat.blogg.se/
Postat av: EmbLeM

Oj vad avancerat och mycket jobb för en bild :P

2011-02-23 @ 10:39:49
URL: http://emblems.blogg.se/
Postat av: EmbLeM

Oj vad avancerat och mycket jobb för en bild :P

2011-02-23 @ 10:40:28
URL: http://emblems.blogg.se/
Postat av: emelie

åh va sugen jag blev nu :P

haha



jag är med i en sångtävling och jag är i final nu i topp 5 och det skulle betyda så mycket för mig om jag vann för då får jag komma till studion och spela in en låt ! snälla rösta på mig, gå in på www.ilikemymusic.blogg.se och rösta på emelie fors :) man kan rösta en gång varje dag fram till den 24e (imorgon), behöver många röster ! :) tack !

2011-02-23 @ 11:16:05
URL: http://itsaboutemelie.blogg.se/
Postat av: Hillevi bolander

En av de finaste bloggarna jag varit inne på. Dig skall jag följa varje dag :-) tack för fina inlägg. Ha en fortsatt fin kväll.

2011-03-06 @ 19:37:18
URL: http://www.pedersfristelser.blogspot.com/
Postat av: Maria

Rulltårtan bakad och avsmakad. Fick högsta betyg av hela familjen. Tack!

2012-04-07 @ 19:13:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen