Förvandlingskakor


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Lillungen har haft lov från förskolan i tre veckor nu, en av de mer snålblåsande dagarna packade vi ner korv, tunnbröd, tillbehör, fika och grillgrejer, målet var pulkaåkning och den fina grillplatsen uppe på storberget här där vi bor. Korven grillades, pulkan åktes, elden mystes till och kakor stoppades i magen:)

Förvandlingskakor som de kallas är sådana där kakor där man gör en rejält stor grunddeg och sen utifrån den kan göra en hel massa olika varianter, tex mandelmussor, spritsar, geléstjärnor, vaniljkex, chokladkakor. Chokladkakorna som fick följa med uppe på berget är lillungens favorit, mina också, jättegoda!

Receptet ni får här idag är till en jäääääättesats chokladkakor, alltså hela den sats som man kan dela upp i fem olika kakbaksvarianter... men ni får bara receptet till chokladkakor:)


I nästa blogginlägg bjuder jag er på gryta!:)
_____________________________________________________________________________________________


Ingredienser:

Grundrecept:

500 g  smör (rumsvarmt)
200 g socker
1 ägg
750 g vetemjöl


För att göra chokladkakor blandar du i:

2 1/2 tsk bakpulver
5 msk kakao
5 msk vaniljsocker

pärlsocker att strö på

Gör så här: Knåda ihop allt i en bunke. Dela degen i 20 delar. Rulla ut degen till en rulle lagom lång för en plåt. Lägg rullen på en bakplåtsklädd plåt (två rullar på varje plåt är lagom). Pensla rullen med uppvispat ägg och strö sedan på pärlsocker. Grädda i 200 grader i 10-15 minuter. Skär i snittar när de fortfarande är varma.



Kommentarer
Postat av: Anna

Hej!

Fina bilder du lägger upp på dina matverk. Jag undrar om du redigerar dina bilder något och vad du har för kamera?



mvh Anna

2011-01-10 @ 16:57:46
Postat av: Anna

Hej!

Fina bilder du lägger upp på dina matverk. Jag undrar om du redigerar dina bilder något och vad du har för kamera?



mvh Anna

2011-01-10 @ 16:59:10
Postat av: Tommy

Många goda bakverk här! Smarrigt och underbara bilder!

2011-01-10 @ 22:30:44
URL: http://tommytott.blogg.se/
Postat av: Lena

Jag äter alltid någon liten småkaka till kaffet, du bjuder verkligen på många sådana goda på din blogg! Tack!:-)

2011-01-11 @ 07:10:18
Postat av: Therese

vilken underbar blogg :)

2011-01-11 @ 07:44:25
URL: http://plastgolv.blogg.se/
Postat av: Sonja

En blogg i min smak, helt underbar!

Vilken tur jag hittade hit, kikar in fler gånger och hämtar recept!

2011-01-11 @ 18:53:43
URL: http://sonler.blogg.se/sonler
Postat av: Anonym

En blogg i min smak, helt underbar!

Vilken tur jag hittade hit, kikar in fler gånger och hämtar recept!

2011-01-11 @ 18:54:13
Postat av: Anonym

Hej det låter jättegott gud vad fina bilder som du fotar och bloggar kramar NK

2011-01-11 @ 20:42:04
Postat av: Anonym

Hej det låter gott gud va fina bilder kramar NK

2011-01-11 @ 20:43:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen