Pärlsockerkringlor


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Det inlägg jag tänkt blogga idag får ligga och gotta till sig en stund:)

Jag älskar verkligen småkakor, vardagens guldkant på nåt sätt. I fredags blev jag sådär ruskigt sugen på kringlor, ni vet ljuvligt spröda kakor som doftar mormor och smakar underbart:) Lillungen och jag bakade och njöt sedan ohejdat.


I nästa inlägg får ni tips på riktigt god mittiveckanmat!:)
____________________________________________________________________________________________

Ingredienser:

150 g smör (rumsvarmt)
2 msk socker
1 msk vaniljsocker
4 msk grädde (visp eller matlagnings)
4 dl mjöl

Gör så här: Rör ihop smör, vaniljsocker och socker. Blanda i grädde och arbeta in mjölet. Forma till avlånga, runda längder och forma till kringlor. Pensla med grädde eller vatten och vänd sedan kringlan i pärlsocker. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 10-12 minuter. Svalna på galler.

Kommentarer
Postat av: Anna

Åhhh, så fint!

2011-01-24 @ 14:45:12
Postat av: Eva

Fint!



Redigerar du dina bilder? :)

2011-01-24 @ 18:28:40
Postat av: Erika - Bakglädje

Vilka fina bilder. Sockerkringlor är ju så gott, har inte bakat det själv men det kanske är på tiden. :-)

2011-01-24 @ 18:57:55
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Postat av: Sonja

Du har så vansinnigt härliga bilder!



De gamla örhängen på fatet påminnde mig om att såna har jag sett som barn hemma i en ask.

Undrar om de finns kvar? Måste fråga min mor vid nästa besök. Den typen av hängen har jag aldrig sett i butikerna.

2011-01-26 @ 13:31:16
URL: http://sonler.blogg.se/sonler

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen