Ingefärs- och muskotkryddig äppelpaj från Arla


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Arla skickade ett mail och frågade om jag ville provbaka en av deras pajer. Jag föll för frestelsen, tackade ja, väntade passande nog gäster och bestämde mig för att bjuda på en "Kryddig äppelpaj".

Pajen görs på rivna äpplen som kryddas med kanel, muskot och ingefära. Smakrikt och väldigt gott! Smuldegen är extra knaprig då den fylls med hackade nötter eller solrosfrön. Pricken över i tyckte mina gäster. Vaniljsås till är förstås ett måste.

Provbaka ni också ni är sugna på någonting gott!:)


I nästa blogginlägg får ni hänga med mig på semester till det hyrda huset i vackra, gröna Cornwall!:)
_______________________________________________________________________________________________

Varsågoda, Arlas recept rakt av:

Ingredienser:

4 äpplen
1/2 dl strösocker
1 tsk mald kanel
1 tsk mald ingefära
1 krm mald muskotnöt

Smuldeg:
150 g kallt smör
1 dl hasselnötter eller solroskärnor (är du eller den du bjuder allergisk så använd mandel)
3 dl vetemjöl
1/2 dl strösocker

Servera med:
2 1/2 dl Kelda vaniljsås


Gör så här: Sätt ugnen på 225°. Hyvla smöret och grovhacka nötterna till smuldegen. Lägg alla ingredienser till degen i en bunke. Arbeta ihop till en smulig deg. Kärna ur och riv äpplena grovt. Blanda med socker och kryddor. Lägg äppelblandningen i en smord ugnssäker form, ca 22 cm i diameter. Fördela smuldegen på. Grädda i mitten av ugnen ca 20 min. Låt svalna något och servera med lättvispad vaniljsås.


Kommentarer
Postat av: Elin

Åh cornwall, nu blir jag nyfiken! Är just nu i norra england på semester hos svärföräldrarna, lyckas dock aldrig ta mig mer söderut än manchester...

2011-07-24 @ 16:22:23
URL: http://Www.ragazze.se
Postat av: Emmelie Johansson

Åå vad somrigt! Ser jättegott ut!

2011-07-25 @ 18:08:28
URL: http://sweetfactory.blogg.se/
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Elin"

Cornwall är verkligen vackert och kan verkligen rekommenderas! Du kanske kan få med svärföräldrarna på en liten tur söderut?:)

2011-08-06 @ 09:10:24
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Emmelie Johansson"

Somrigt och gott!:)

2011-08-06 @ 09:11:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen