Timjanstekta potatisskivor, chilikyckling och banan o jordnötssås


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Underbara, friska, ljusgröna, kaprifoldoftande juni. Välkommen.

Ljusa, ljumna sommarkvällar lockar till grill och matlagning utomhus. Något som är väldigt enkelt och väldigt gott är att koka ganska stora potatisar nästan klara, låta dem svalna och sedan skära dem i cm-tjocka skivor. Pensla med olivolja, krydda och sedan grilla eller steka gyllene. Kycklingfilé är alltid rätt till. Vill du göra det enkelt för dig ska du förbereda ett par dagar innan genom att lägga filéerna i någon favoritmarinad, låta dem ligga där och suga åt sig och sedan, när glöden är perfekt, ha köttet redo för tillagning.

Förutom att det är enkelt så lovar jag att det är så otroligt mycket godare än den snabbmarinering som annars är ganska populär;)

Jag har lagat potatisen och kycklingen på Muurikkan men det går förstås bra att fixa till maten på grillen eller i stekpannan inomhus.
_______________________________________________________________________________________________

Ingredienser till kycklingmarinaden jag använde den här gången:

4 kyckling filéer

1 dl olja
2 tsk Sambal Oelek
1/2 dl soja
2-3 msk riven ingefära
1/2 dl chilisås
2 tsk sweet chili
2 vitlöksklyftor, pressade
några droppar tabasco
salt
peppar

Gör så här: Blanda allt och lägg i en skål eller påse tillsammans med köttet du vill marinera. Låt vila ett par dagar i kylskåpet innan du tillreder det.

_______________________________________________________________________________________________




Den här kalla jordnötssåsen med banan och creme fraiche ska du lägga på minnet. Plocka fram den nästa gång du grillar och behöver ett gott tilltugg!:) Lite annorlunda i smaken och verkligen jättegod om du som jag tycker om smakdominanterna banan och jordnöt.

______________________________________________________________________________________________

Ingredienser:

2 bananer, mosade
1 burk creme fraiche
3 msk mango chutney
1 dl jordnötter, salta, hackade
1-3 msk curry
sweet chili
tabasco
salt
peppar

Gör så här: Mosa bananerna och blanda dem med creme fraiche, mango chutney, hackade jordnötter och curry. Smaka av med sweet chili, tabasco, salt och peppar.

_______________________________________________________________________________________________




Timjan är min absoluta favoritkrydda, tror nästan att jag skulle kunna tugga i mig en kruka bara sådär, utan större åthävor, rätt upp och ner!:)


I nästa blogginlägg spanar vi in en bakelse som passar bra att fira nationaldagen med!:)

Kommentarer
Postat av: Sussie

Jag håller med, färsk timjan är sjukt gott! Timjan, tomat, mozarella, lök och lite salt är att rekommendera:-)

2011-06-03 @ 08:58:22
Postat av: M

såsen är jättegod!!!

2011-06-03 @ 18:30:11
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Så tokgott det ser ut

2011-06-04 @ 21:48:26
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Maria

Min mamma lärde mig alltid "var försiktig med timjan, annars tar den överhanden". Nu vet jag att hon har totalt fel - det kan inte bli för mycket timjan! Det är min absoluta favoritörtkrydda :)

2011-06-04 @ 23:39:59
URL: http://ingenrotmos.blogspot.com
Postat av: Lina

Oj, det här var något man verkligen måste ta och prova! Såsen kan ju inte bli annat än god :)

2011-06-17 @ 15:02:21
URL: http://helbraflinga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen