Krusbärsmarmelad med morot och vanilj


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Snart vankas det krusbärssäsong!:)

En trevlig vana är att servera ost- och kexbricka till maten. Själv kan jag emellanåt glömma bort själva huvudmålet och istället till fullo ägna mig åt att proppa i mig alla goda ostar och kex;) Gott är det också att ibland byta ut det söta fikat mot en ost- och kexvariant.

Underbart till den ibland lite starka osten är att äta någonting sött. Den här marmeladen bjöd Barbro på när vi besökte henne i helgen. Fler tips på urgoda marmelader och sylt hittar du här.


I nästa blogginlägg spanar vi in Raw Food och sommarnes hetaste lunch!
______________________________________________________________________________________________


Ingredienser:

1 1/2 liter krusbär, gärna röda, snoppade
2-3 morrötter, rivna
2 vaniljstänger
1 dl vatten
800 g syltsocker

Gör så här: Snoppa krusbären och riv morrötterna, lägg dem i en kastrull tillsammans med vatten. Låt småsjuda i ca en kvart. Dela vaniljstängerna, skrapa ur fröna och lägg i kastrullen tillsammans med själva vaniljstången. Rör i sockret och låt puttra ytterligare i ca 15 minuter, skumma av om det behövs. Låt svalna och rör om då och då. Häll upp på väl rengjorda glas eller frys i små burkar.


Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Satt och pratade med Håkans föräldrar igår om att man inte ser krusbär längre i trädgårdarna. Verkar vara väldigt sällsynt och vi diskuterade varför, kanske det är taggarna på busarna som avskräckt folk? För det är ju underbart goda bär, sura och söta på samma gång.

Minns med glädje krusbärsläsken som Pripps hade förr - finns den kanske fortfarande - illgrön och så god.

2011-06-12 @ 20:32:16
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Anonym

det låter intressant och speciellt du och gott och surt och sött kramar NK

2011-06-12 @ 21:50:13
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Krusbärsmarmelad har jag aldrig ätit, men det låter allt himla gott, spännande med morötter i

2011-06-14 @ 20:53:00
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Alva

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte varje dag man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :D.

2011-07-13 @ 01:05:40
URL: http://djurförsäkring.net
Postat av: Mia

Jättegott! Jag plockade 8 liter hos en god vän idag och provade detta recept. Kombinationen med morötter var härligt. Mmmmm gott! Krusbär är ett underskattat bär!

2011-08-20 @ 15:01:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen