Ingredienserna i "Save Food" tävlingen

I kväll levereras tävlingsingredienserna till mig men redan igår fick jag en liten smygtitt på vad kassarna innehåller. Det visade sig vara en hel rad med godsaker. Att trixa ihop maten till sju middagar utan att slänga eller lägga till något kommer definitivt att bli en god och glad utmaning:)

 

Varsågoda att ta er en titt ni också:

 

1 kg morötter - 5 st till soppan, 2 st till laxen, 2 till kycklingen

1 kg gul lök - 2 st använda till köttfärslimpan, 3 st till laxen, 1 st woken,

1 kg röd lök - 2 st till soppan, 3 st till laxen, 3 st till woken, 1 till kycklingen

2 st vitlökar - 2 klyftor till soppan, 2 klyftor till laxen, 3 till risotton, 3 till kycklingen

1 påse schalottenlök - 3 st till risotton, 4 st till woken

Rödkål - (jag fick en burk Felix, 500 g), använd till woken

Ingefära, en stor bit till laxen, en bit till risotton

Färsk spenat - till torsken

1 kruka basilika - 1/2 till woken, 1/2 till kycklinge,

1 kruka koriander - 2 msk använd till köttfärslimpan, till kycklingen

1 kruka bladpersilja - 1 dl till soppan, till kycklingen

liten påse färsk chili - (jag fick 9 st) 1 st använd till köttfärslimpan, 1 st använd till soppan, 1 st till laxen, 1 st till risotton, 1 st woken

1 kruka gräslök - några msk till köttfärslimpan, 1/2 till laxen, lite till kycklingen

1 kg tomater - 2 st till soppan, 2 st till laxen, 4 st till kycklingen

3 st lime - 1 st till laxen, 1 st till risotton, 1 st till torsken

1 romansallad - till laxen

800 g fast potatis (jag fick 500 g)

1 purjolök - 1/2 till kycklingen, 1/2 till torsken

2 röda paprikor - till woken

1 påse sockerärtor - till woken

1 knippa rädisor - till soppan

2 st palsternackor - till laxen

2 äpplen - till fläskfilén

2 citroner - skalet från 1 till soppan, saften till laxen, saft till risotton, till torsken

500 g grön sparris, till risotton

1 kg Mjölig potatis

800-1000 g laxfilé - 2 st filéer till soppan, 6 st till laxen

800-1000 g torskfilé

1 burk äkta krabbkött  - till torsken

1 st kyckling 1-1,5 kg

Chorizo ca 300g - till woken

800-1000g fläskfilé

600-800 g blandfärs

1 pkt ris/äggnudlar - till woken

1 fl fisksås - 1/2 dl till soppan, 2 msk till woken

1 fl olivolja - till laxen, till risotton, till kycklingen

1 fl majsolja - någrgra msk till soppanl, 4 dl till laxen, 2 dl till risotton, till torsken

1 fl sweetchili - 3 msk använda till köttfärslimpan, några msk till soppan, 1 dl till risotton, 2 msk till woken

1 fl kinkkomansoya (jag fick japansk soja) - 2 msk använda till kötfärslimpan, några msk till soppan, 1 dl till risotton, till kycklingen

1 fl heniz chilisås - 2 msk använda till köttfärslimpan, några msk till soppan, 1/2 dl till risotton - några dl till woken

1 fl tabasco - 10 droppar använda till köttfärslimpan, ca 10 droppar till soppan, 10 droppar till risotton, till woken

12 ägg - 5 ägg använda till köttfärslimpan, 4 gulor och 2 vitor till laxen, 3 st till torsken

500 g smör - 25 g använt till köttfärslimpan, 25 g använt till soppan, till risotton, till woken, till torsken

3 dl turkisk yoghurt (jag fick en liter) - 2 dl använda till köttfärslimpan, 3 dl använt till soppan, 2 dl till laxen, 3 dl till kycklingen

3 dl vispgrädde - till fläskfilén

3 dl gräddfil - till woken

200 g färskost - till soppan

1 påse sesamfrön - 4 dl till laxen

1 st grovt bröd - (jag fick ljust bröd) - till soppan

100 g torkade aprikoser - (jag fick 200 g) - 1/2 påse använd till risotton, 1/2 påse till kycklingen

1 dl skalad mandel - (jag fick 200 g med skal) - 1/2 påse använd till risotton, 1/2 påse till torsken

1 burk spiskummin - 1 1/2 tsk använd till köttfärslimpan

1 burk curry - använt till kycklingen

Matvete - 4 dl använt till kycklingen

100 g Parmesan - (jag fick 200 g) - till risotton

Mynta - ca 1 msk till soppan

Basmati-ris - 4 dl använt till köttfärslimpan, 4 dl anvät till risotton

Ströbröd - 2 dl använda till köttfärslimpan



Titta gärna in på de andra bloggarna som deltar i tävlingen!


Salt&Peppar

Lyxlagat

Husmorsorna


I morgon får ni se bilder på matleveransen och så smakar vi av några ingredienser i det första tävlingsreceptet:)

 



Kommentarer
Postat av: Anonym

Blanda ingridienserna i en stor gryta och låt småputtra någon timme. Servera med kallt vatten.

2011-05-10 @ 08:35:10
Postat av: Elin

Åh vad kul att läsa - och följa! Jag fick förfrågan om att delta, men kände att det inte funkade i tiden, då var jag ju höggravid och visste ju att vår bebis skulle vara två månader vid tävlingsstart, ja svårt att veta hur mkt tid och ork det skulle finnas. Men bra variation på ingredienser! En hel påse sesamfrön kanske blir svårt att äta upp på en vecka :) Lycka till!

2011-05-10 @ 08:35:34
URL: http://www.ragazze.se
Postat av: EVA

Oj så mycket ingredienser, det ska bli kul att se vad du gör med dom, torsken och den hela kycklingen är jag mest nyfiken på!

2011-05-10 @ 16:08:38
Postat av: Veronica

Oj, oj, oj.... :) Det blir nog kanon!

2011-05-10 @ 17:06:18
Postat av: Mårtenssons kök

Oj, då det var inte det lilla... men vilken utmaning!

2011-05-10 @ 22:18:00
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Fröken Dill

Det låter jättespännande. Lycka till!

Önskar fröken Dill

2011-05-11 @ 05:56:42
URL: http://www.frkdill.blogspot.com
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Anonym"

Haha!!! Ja, kanske skulle bli riktigt gott, skulle krävas en rejäl gryta i alla fall!;) /Karin

2011-05-12 @ 08:04:03
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Elin"

Verkligen ett superkul och väldigt vettigt initiativ av Toppits!



Jag kan förstå att du tackade nej, själv var jag absolut inte i något skick att laga allt för mycket mat när lillungen var två månader:)



Mycket gott i påsarna, sesamfröna blir ett krux och sen vet i sjutton hur jag ska kunna äta (dricka) upp en flaska tabasco och stoppa i mig åtta färska starka chilifrukter?;)



Tack!!



2011-05-12 @ 08:10:15
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"EVA"

Kycklingen blir framåt söndagen skulle jag tro, ska klura lite mer på hur jag ska få den att smaka godast!:)

2011-05-12 @ 08:12:14
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Veronica"

Ja jisses!!:) På lördag får ni komma och hjälpa till och äta upp lite av allt det här goda!!:)

2011-05-12 @ 08:14:26
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Mårtenssons kök"

Ja, jag får gnugga smaklökarna rejält för att tänka klokt och gott!:)

2011-05-12 @ 08:17:38
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Fröken Dill"

TACK!!!

2011-05-12 @ 08:18:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen