Ädelostfylld lax


Foto: Karin / bevemyrs blogg


Lördag idag, en skön dag att laga storslaget utan att för den delen förgås av köksstress:) Tycker du om lax är det här ett hett tips till kvällen. Enkelt och riktigt, riktigt gott!

Hoppas att ni har en trevlig helg därute allesammans, själv ska jag ägna dagen åt att måla stora, vackra, höga allmogelister:)
______________________________________________________________________________________________


Ingredienser:

4 laxfiléer
2 dl creme fraiche
150 g ädelost (jag brukar använda Kvibble gräddädel)
1 citron, rivet skal
minitomater
Flingsalt
Salt
Peppar

Gör så här: Lägg fileérna i en ugnssäker form, peppra och salta med flingsalt. Smula ädelosten och rör ihop den med creme fraiche och citronskal, smaka av med salt och peppar. Skär en skåra i varje laxbit och fördela oströran i/uppe på laxen. Garnera med skivad ditron och skivade minitomater. Gratinera i ca 200 grader i 15 minuter (dela laxen försiktigt och titta så att den är klar). Servera med klyftpotatis/ris, sallad och en kall gräddfilssås (t.ex. gjord på 3 dl gräddfil, 1/2 burk stenbitsrom, 1 finhackad liten lök, citronsaft, salt och peppar).


Kommentarer
Postat av: Leif på fjället

Verkar enkel å ser jätte god ut !! denska vi prova

LL

2011-11-12 @ 22:24:49
Postat av: Fröken Dill

Lax är toppen och jag kan tänka mig att kombon med blåmögelost är väldigt lyckad.

2011-11-13 @ 15:22:56
URL: http://www.frkdill.blogspot.com
Postat av: milla

Helt i min smak, sparar receptet

2011-11-13 @ 17:49:25
URL: http://millashalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen