Chokladtårta med marängtäcke


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Att fira födelsedag är trevligt....och inte minst gott!:)

På bordet bakom chokladbollarna skymtar ni en marängtäckt chokladtårta som inte går av för hackor. Receptet på den bjuder jag er på idag.


_______________________________________________________________________________________________

Ingredienser:

25 g smör, rumsvarmt
1 1/2 dl socker
3 äggulor
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 3/4 dl mjöl
1/2 dl kakao
1 dl mjölk

Maräng:
3 äggvitor
2 dl socker

Gör så här: Vispa smör och socker pösigt. Tillsätt en äggula i taget under omrörning och rör sedan i övriga ingredienser.  Bred ut smeten i en smord och bröad form, gärna med löstagbar kant. Vispa vitorna till ett fast skum. Tillsätt socker och vispa en stund till. Bred marängen över chokladsmeten. Grädda på nedersta falsen ca 30-35 min i 175 grader. Servera gärna tillsammans med grädde och bär/frukt.



Kommentarer
Postat av: Jonna

Så mysigt!

2011-10-17 @ 08:27:28
Postat av: Lotta N

Hej Karin! Hoppas F var nöjd med sin födelsedag! Att fylla fyra är ju stort och viktigt, det tyckte vår L i alla fall. Det ser både gott och mysigt ut! vi ses! /Lotta

2011-10-18 @ 08:29:16
Postat av: Veronica

Min mamma har tipsat mig om din blogg som hon läser flitigt o hämtar massa inspiration ifrån o så nu även jag alltså. En av dina kasslergratänger står nu i ugnen o jag passar på att kika på dina fina bilder o recept under tiden. Kan konstatera att jag definitivt skulle vilja gå på kalas hos dej! :) trevlig helg o tack för en bra blogg!

2011-10-21 @ 13:41:12
URL: http://renaramavera.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen