Ett läsarbrev

Foto: Karin / bevemyrs blogg
 
Jag längtar till England och Skottland.
 
Nu ska jag göra något så ovanligt som att publicera ett läsarbrev här på bloggen. Ett brev från Lena Sewall.
 
Hej Karin! Halkade in på din fantastiskt fina matblogg. Skriver själv om mat i Nya Wermlands-Tidningen sedan 2000 och dessförinnan sedan 1992 i Värmlands Folkblad. Klickade in mig på Skottland och upptäckte att Du hade med Scotch sortbread. Här kommer ett väldigt enkelt men bra Scotch shortbreadrecept som man gör med helt vanligt socker:

Scotch shortbread – min engelska jultradition

I många år har jag bakat Scotch shortbread som julklapp till min engelska styvfar, Donald Batie. Ingen som någonsin besökt England eller Skottland kan ha undgått att stöta ihop med dessa bakverk, som säljs överallt där en turist kan tänkas sätta sin fot. I trevliga, lite exklusiva plåtburkar, ofta med skotskrutig dekor eller kanske med en landskapsbild, ligger de tjocka, sockrade kakorna eller kexen mellan vaxat papper. Engelsmännen och skottarna själva är för övrigt också mycket förtjusta i sina shortbread, som är ett perfekt tillbehör till eftermiddags- eller kvällsteet.
Egentligen ska det vara rismjöl i Scotch shortbread men i min älskade och slitna amerikanska Becky Crocker´s Cookbook finns ett recept med vanligt mjöl, som resulterar i nästan helt perfekta Scotch shortbread.
Det är lätt att göra Scotch shortbread även om man som jag inte är så värst duktig på småkakor. Man blandar bara hastigt samman ingredienserna, kavlar ut degen ganska tjockt och tar ut kakor med kakmått. Degen är på gränsen till smulig men man pressar bara till den med fingrarna och lyfter försiktigt över kakorna på plåten med stekspade eller osthyvel. På bakplåtspapper förstås.
Något påminner Scotch shortbread om vanliga svenska mördegskakor men eftersom de är lite tjockare blir konsistensen lite annorlunda, lite hårdare men ändå lätt att äta. Väldigt trevliga, lite knubbiga och dekorativa i form av stjärnor, rundlar, hjärtan och vad man nu har av figurer, är de. Jag lägger dem i en vacker ask med bakplåtspapper mellan lagren. Goda är de också! Alla gillar Scotch shortbread - både barn och vuxna!

Till ca 25 kakor:
2 hg rumsvarmt smör
325 g mjöl
125 g socker

Så här gör man: Skär ihop smör med mjöl och socker till en smulig massa med hjälp av två bordsknivar. Pressa sedan samman till en deg med händerna. Låt eventuellt degen vila svalt en stund (fast det gör inte jag). Kavla ut degen centimetertjockt. Ta ut figurer med kakmått, som inte ska vara alltför krusidulliga. Hjärtan, rundlar och fyrkanter blir bra.
Smular sig degen pressar man bara samman den med fingrarna. Är degen alldeles för smulig kan man arbeta in lite mer rumsvarmt smör. Lägg kakorna på bakplåtspapper och grädda i 175 graders ugnsvärme i 20-25 minuter. Kakorna förändrar inte formen under gräddningen. De ska nästan inte få någon färg alls, bara lite. När de svalnat lägger man dem i lager mellan bakplåtspapper och strör socker mellan lagren. Sockret fastnar i de ganska smöriga kakorna och ger dem det karakteristiska Scotch shortbread-stuket.
 
Själv har jag provbakat Lenas recept och det smakar precis sådär gott som de skall göra. Fast längtan efter att segla över och göra ett besök i kakornas hemmahamn blev förstås inte direkt mindre.;)
 
Bevemyrs på facebook
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen