Buffémat är ju oslagbart gott!


Foto: Karin / bevemyrs blogg


Vi har en trevlig tradition på gatan där vi bor. Varje år när sommaren står och lurar runt hörnet samlas vi till knytkalas. En massa god mat dukas upp på borden, glatt småpratande en stund och sedan gemensamt tabberas på hela härligheten. ;)


Jag bjuder er på några bilder och kanske ett och annat tips till sommarens mer välsmakande måltider.





Lindas gurkstubbar - vackert och gott

Ingredienser:

1 gurka
1 burk kesella
1 påse dipmix, Dill & Gräslök
Kräftstjärtar
Dillvippor

Gör så här: Skär gurkan i "stubbstorlek", gröp en grop i varje. Blanda kesella med dipmix. Klicka på röran på gurkan. Garnera med kräftstjärtar och dill.









Helenas supergoda paj med broccoli och olika slags ostar.



Lillungens klara favorit på buffébordet - tortillatårtan som Gerd bjöd på.




Catarinas frasiga paj med bl.a  kantareller och smakrik ost. Fantastiskt gott!





Ägghalvor garnerade med rom och dill, badandes i gräddfil. Läckert och gott!!



Tunnbrödsrullen är en given och välkommen gäst på ett buffébord. Min egen favoritfyllning är hästkött och pepparrotsvisp.



Harriet serverade oss ett riktigt fint sillfat.

Ingredienser:

Röd lök
Gul lök
Äpplen
Gräddfil
Matjesill

Gör så här: Hacka lök och äpplen och lägg i botten på ett fat. Häll på gräddfil och placera ut sillen. Garnera med hackad gräslök, rödlök och partytomater.



Ingenting slår hembakat bröd.




....och så min egen ansjovistårta som jag är tokig som ett troll i. ;)


Ingredienser:
250 gr kavring (det var slut i affären när jag skulle handla så jag tog Carlssons fyrkan istället, det visade sig bli gott det också)
100 gr smör
2 dl créme fraiche
300 gr philadelphiaost
1 ask ansjovis
2 msk finklippt gräslök

Garnering:
4 ägg
minitomater
gurka
rom
citron

Så här gör du: Mixa kavringen i en matberedare, smält smöret och häll i, blanda väl. Fördela brödröran i en springform och pressa ihop den med en sked så den blir ganska kompakt. Ställ in formen i kylskåpet en stund. Blanda ihop créme fraiche och philadelphiaost, skölj av ansjovisen lätt (det behöver man inte göra om man vill ha lite mer ansjovissmak) och hacka den i små, små bitar. Klipp gräslöken fint och rör i den i créme fraicheröran. Fördela röran över kavringen och garnera efter behag.


Kommentarer
Postat av: Monsterscircus

härlig buffé. det var något för alla! Jag måste prova ansjovistårte, ser det verkligen trevligt ut. tack för inspiration och har en gå ut denna vecka.

2012-06-10 @ 23:26:46
URL: http://monsterscircus.wordpress.com
Postat av: Maria

Skulle jättegärna vilja ha recepten på pajerna! Såg jättegott ut! Tack för en jättebra o inspirerande blogg!

2012-06-11 @ 10:07:59
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Maria"

Jag lovar att göra vad jag kan för att få tag på recepten, det kluriga är att de här matduktiga damerna är lite som Cajsa Warg - man tager vad (eller om) man så haver;)



/Karin

2012-06-12 @ 22:55:01
Postat av: milla

Vilken mysig grej att fira sommaren med. Anjovistårtan ska jag absolut prova.

2012-06-15 @ 08:15:52
URL: http://millashalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen