Jisses så gott!


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Min fina vän Veronica tipsade om att det här lite småsega brödet kanske skulle kunna passa på lillstumpans dopmeny. Veronica hade själv ätit det vid flera tillfällen och påstod att det var någonting utöver det vanliga. Vi har känt varandra i princip hela livet och vid det här laget vet jag att ett tips från henne borgar för någonting riktigt riktigt smakfullt.

Idag på förmiddagen, med lillstumpan i kängurumagen bakade vi oss igenom receptet. När lillungen strax därefter bubblade hem från förskolan konstaterade han glatt redan i hallen att det luktade brödbak. Vi plockade åt oss en liten hög för provsmak - och jisses så gott!

Brödet är kanske inte ett av jordens vackraste men definitivt ett utav de godaste.;)

Nu närmar vi oss dopagen och det mesta börjar vara fixat. Har några småsaker kvar som jag tänkte tipsa er om vartefter. Dock, idag får brödet i ensam majestät glänsa på bevemyrs recepthimmel. ;)

_______________________________________________________________________________________________

Ingredienser:

5 dl fingervarmt vatten
1 dl mjölk
25 gram jäst
2 tsk salt
1 msk honung
11 dl vetemjöl
1½ dl grahamsmjöl (går även bra med enbart vetemjöl också)


Smula ner jästen i degbunken. Tillsätt vatten, mjölk, salt och honung. Rör om tills jästen löses upp. Tillsätt mjölet. Arbeta snabbt ihop till en lös deg.


Jäs i 1 - 1½ timme.


Ha ut rejält med mjöl på bakbordet. Tippa ut degen. OBS! Rör inte om i degen, utan häll bara ut den. Knåda inte! Jäsbubblorna ska vara kvar. Strö mjöl över degen - platta ut degen lite lätt. Skär remsor med degskrapan och gör små trekanter. Lyft över till bakplåtspappersklädd plåt.


Grädda i 240-250 grader i ca 15 minuter (man får ha lite koll så att de blir "lagom" gräddade).


Låt svalna utan bakduk, så att den knapriga ytan behålls.

Kommentarer
Postat av: Monsterscircus

härliga recept och bröd låter riktigt bra. Trevligt med ett enkelt recept, tack för att dela. ha en trevlig dag

2012-06-13 @ 00:30:00
URL: http://monsterscircus.wordpress.com
Postat av: Veronica

Verkligen kul att du gillade det - alltid lite nervöst att tipsa om recept! ;-) Ska bli trevligt på söndag! Kram!

2012-06-13 @ 20:00:06
Postat av: Anna-Karin S

Visst är det ett gott bröd?!? Det här receptet har jag också och det är alltid lika populärt när jag bakar det. Och så gott som alltid får jag dela med mig av receptet - ett gott betyg om något! Lycka till med lilltösens dop.

2012-06-13 @ 21:57:57
Postat av: Monica

Jättegoda bröd!Provade med kalla vätskor

& lät degen jäsa under natten. Perfekt i morse att få möjlighet att bjuda på nygräddat med ost & lemon curd till fm-fikat på jobbet.-Succé!

Stort Tack för receptet & Lycka Till med dopdagen!

2012-06-14 @ 20:07:52
Postat av: ö-gubben

Ska bli kul att smaka på Veronikas bröd, eventuellt kanske det finns på lillstumpans dopmeny. Är det så gott som antyds kommer det att vara en bra frukostmacka att komma "igång" på.

Hoppas att ni får ett trevligt och minnesvärt dop.

//Ö-Gubben, I den idylliska ST: ANNA skärgård.

2012-06-15 @ 20:50:46
Postat av: Jenny.

Oooo dessa måste jag prova, kanske som en present åt mig själv på mig födelsedag !! =).

2012-06-17 @ 19:11:11
URL: http://jcarpediem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen