Vitkålssallad och jakten efter en hemlig tunnel under Göta Kanal


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Som barn var jag medlem i S:t Drottens scoutkår. En ruggig höstkväll packade vi ryggsäckarna med varm choklad, prickigkorvsmörgåsar och ficklampor. Vi drog på oss rejält med varma kläder, hoppade upp på cyklarna och vinglade iväg på den smala vägen längst med Göta Kanal. Våra ledare hade berättat att det fanns en hemlig tunnel under kanalen. En tunnel som krigsfångar och indelta soldater grävt i hemlighet för att sedan använda som flyktväg.

Under stor spänning hittade vi tunneln och nu så här 25 år senare berättade jag om äventyret för lillungen. Han blev förstås upp över öronen nyfiken och vi bestämde oss för att ge oss ut på tunneljakt. Den här gången kändes mörker och höstrusk långt borta. Vackraste mars med ovanligt varma brisar och härligt solsken. Istället för varm choklad och mackor packade vi ner hemgräddade piroger och godaste vitkålssalladen.

Receptet till den här salladen kommer från Maria och vi gör vi den ofta här hemma. Den står sig länge i kylskåpet och är helt perfekt att plocka fram som tilltugg till det mesta.


______________________________________________________________________________________________


Ingredienser:
1/2 vitkålshuvud
3 morötter
1 purjolök
1 dl vitvinsvinäger
1 dl rapsolja
peppar (grovmalen)
1 tsk salt

Gör så här: Strimla vitkål, morötter och purjolök. Värm vinäger och olja så att den blir varm utan att koka, gärna i micron, häll det över salladen. Krydda med salt och peppar.



Det är inte helt lätt att kravla sig upp på förtöjningsstenarna:)


Tunneln i all sin mystiska prakt, fast at den skulle ha använts som flyktväg känns tveksamt:)


Kommentarer
Postat av: Anonym

Komiskt!!!!Jag var inne på din blogg just i dag för att kolla receptet på syrrans sallad(lite letande innan jag hittade det för det var ju ett tag sedan:)!!!Och nu ser jag att du har lagt upp det i "ny tappning".

P.S Jag har hört att tunnlarna användes för att korna skulle slippa simma mellan sina beteshagar;)

2012-03-28 @ 23:32:06
URL: http://sandraslchf.blogspot.com
Postat av: Katarina

Vilken rolig dag, tunneljakt och picknick!

2012-03-29 @ 03:20:43
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: loffe

Den salladen verkar vara i min smak. Med det receptet kan jag få lite grönsaker i mej. Annars är jag lite dålig på att äta "grönfoder".

2012-04-02 @ 17:55:33
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Sandra"

Ja, Marias sallad är toppengod, det finns verkligen fog för att den bloggas många gånger!



Ko-tunnlar låter logiskt....fast inte lika spännande och äventyrligt!:)

2012-04-02 @ 18:45:29
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Katarina"

En av de bästa av dagar!:)

2012-04-02 @ 18:46:43
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Loffe"

Testa vettja, den är faktiskt en riktig höjdare!:)

2012-04-02 @ 18:48:05
Postat av: milla

Vilka fina bilder och vilket spännande äventyr, har en liknande sallad jag brukar göra det är så gott

2012-04-02 @ 21:21:33
URL: http://millashalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen