Dukat för tre - Nötkolapaj med kondenserad mjölk


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Min mun fylld med nötkolapaj är i mitt sinne en väldigt behaglig upplevelse:)

Den här pajen bakas med bl.a kondenserad mjölk och farinsocker. Servera med grädde. Kompakt, sockerstinn och suveränt god!!:)

_______________________________________________________________________________________________


Ingredienser;

Pajdeg:

3 3/4 dl vetemjöl
en nypa salt
100 g smör
2 msk strösocker
2 äggulor
2 msk kallt vatten

Fyllning:

250 g nötter (valnötter och några cashewnötter), hacka 150 g och spar 100 g hela till garnering
3 ägg, som vispas
3 1/4 dl farinsocker, ljust
ca 2-2 1/2 dl kondenserad mjölk
1/2 vaniljstång, fröna
50 g smält smör

Gör så här: Blanda allt till pajdegen och knåda ihop,  låt sedan degen stå i kylskåpet någon halvtimme. Kavla ut och klä en pajform (ca 25 cm i diameter). Förgrädda i ca 10 minuter i 200 grader. Blanda allt till fyllningen (garnera med de hela nötterna) och häll det i pajformen. Grädda i 150 grader tills fyllningen stelnat (jag gräddade ganska långt ner i ugnen och fick ha pajen inne i ugnen i ca 1 1/2 timme). Servera med grädde.


Proppar man inte munnen full med nötkolapaj kan man ju alltid ligga på en filt...



...och 11 veckor gammal njuta av en omvärldsupplevelse.





Kommentarer
Postat av: Monsterscircus

Uhm lækkert med den kondenserede mælk, kan lige forestille mig hvor godt den smager. Dejlige stemningsfyldte billeder. Ha en dejlig dag!

2012-05-20 @ 16:41:28
URL: http://monsterscircus.wordpress.com
Postat av: Veronica

Det låter som en Veronicakaka! Är det det tror du? : )

2012-05-20 @ 17:52:14
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Veronica"

Tycker man om den lite karaktäristiska smaken av farin så absolut. Fantastiskt god i min mun men jag är inte hundra på hur den matchar dina smaklökar:) Jag ska bjuda Eivor i morgon på en bit så du kan få en second opinion där:)

2012-05-20 @ 18:12:11
Postat av: Evalinn

Och vilka fina tekoppar sen! :-)

2012-05-20 @ 21:28:13
URL: http://www.lillareceptboken.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen