Svartavinbärssaft

Foto: Karin / bevemyrs blogg
 
Flundrorna som jag lovade rensarbilder på får vänta en dag eller två.
 
Ett glas av den här saften fick min vän att bestämma sig för att det var dags att ge sig på svartavinbärsbuskodling. ;)
 
När jag pratade med henne igår berättade hon att hon titt som tätt kom på sig med att gå och längta efter "Karins svartavinbärsdricka". Och jag förstår henne, den är verkligen fantastiskt god. Fyllig och djup i smaken men egentligen varken annorlunda eller särskilt märkvärdigt. Jag tror att lite av hemligheten ligger i att använda djupt svarta bär, på gränsen till övermogna.
 
Själv ska jag göra precis som Sofia. Köpa ett gäng buskar och hoppas på riklig skörd.;)
 
____________________________________________________________________________________________________
 
 
Ingredienser:
 
1 liter väl mogna svartavinbär
5 dl vatten
6 dl socker
1 krm natriumbenzoat / liter avrunnen saft
 
Gör så här: Rensa bären grovt (det är inte jättenoga eftersom bären silas bort efter koket). Lägg dem i en kastrull tillsammans med 5 dl vatten. Låt allt koka i ca 10 minuter. Mosa bären med en sked mot kastrullkanten så att saften rinner ut. Låt saften rinna av i en silduk med en skål under, ca 30 minuter. Häll den avrunna saften i en rengjord kastrull, lägg i sockret (6 dl per 1 liter avrunnen saft) och koka i fem minuter. Häll i natriumbenzoat. Häll upp den heta saften i glasflaskor. Förvara svalt i glasflaskor eller i plastflaskor i frysen (då behöver du inte tillsätta natriumbenzoat). Späd med vatten innan servering.
 
Bevemyrs på facebook

Kommentarer
Postat av: Anna

Låter jättegott!
Har du provat att göra saft av svartvinbärs blad?
Det kan jag rekomendera, otroligt gott.
Har gjort flera satser i sommar, enkelt och väldigt gott.

Svar: Nej men, det visste jag inte ens att man kunde göra. Det låter ju väldigt gott när man tänker efter. Har du något recept som du kan dela med dig av?:)
Karin

2012-09-05 @ 22:16:31
Postat av: Sofia

Hej Karin

Nu har jag skördat och ska pröva att göra din saft!!
Hoppas den blir lika god som den jag fick av dig förra året ;-)
Kram

2013-07-31 @ 15:39:15
Postat av: Chiprun

Hej,
Jag gjorde alltid blad saften förr med citronsyra, blad och
Skivad citron + socker, men jag har glömt hur jag gjorde.
Skulle bli jätte glad om du kunde friska upp mitt minne.
Tack på förhand.
Ulla

Svar: Hej!Du tänker kanske på det här receptet:

http://bevemyrs.blogg.se/2013/june/svartavinbarsbladssaft.html

Ingredienser:

2 liter svartavinbärsblad (packa dem lagom hårt), skölj dem gärna i lite kallvatten
2 kg socker
3 citroner (tänk nu för jösse namn på att köpa ekologiska så att inte bekämpningmedel lakar ut i saften)
1 1/2 liter kokande vatten
60 g citronsyra (2 påsar)

Gör så här: Skiva citronerna och blanda med bladen. Häll på socker, citronsyra och kokande vatten. Rör om en aning så att inte sockret lägger sig som en klump. Låt stå svalt i 5 dygn. Sila av. Förvara svalt eller frys.

Hälsar Karin
Karin

2014-07-28 @ 18:37:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen